Kommentar till Mäklarstatistik: Avmattning på marknaden

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på en relativt stabil prisbild med stillastående eller svagt stigande priser. Dock kan man se en avstannande prisökning, framförallt på bostadsrätter i Stockholm. Bakom siffrorna kan även våra mäklare känna av en minskad efterfrågan den senaste tiden, kommenterar Johan Engström, ny VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att bostadspriserna, både för villor och bostadsrätter, är stillastående eller stiger med 1-2 % den senaste månaden. På tre månader har bostadsrättspriserna i riket stigit med 1 % och villapriserna med 4 %.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

Enligt Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel har efterfrågan minskat i hela landet den senaste tiden och det har tippat över till köparnas marknad i Stockholm, något som inte är så påtagligt i prisstatistiken.

• Prisutvecklingen vittnar om en viss avmattning på marknaden, framförallt för bostadsrätter i Stockholm. Våra mäklare märker även av en dämpad efterfrågan på många orter runt om i landet. Det har blivit vanligare att säljarna inte får ut så mycket det vill ha för sin bostad och då väljer att avvakta med sin försäljning, vilket inte syns i statistiken. Dels kan det beror på att vi är på väg in i semestertider, dels att vi nu börjar se effekterna av amorteringskrav och skuldkvottak tydligare, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm
De senaste siffrorna visar på stillastående eller något stigande priser på bostadsrätter i Stockholmsområdet både den senaste månaden och på tre månader. Villapriserna i Stor-Stockholm har stigit 1 % den senaste månaden och med 3 % på tre månader.

• Det vi ser nu är stillastående priser för vår lokala marknad i april och maj. Jag upplever dock att det är så varje år och inget som är avvikande från i år. Sedan finns det givetvis ett mörkertal med lägenheter som inte säljs och därför inte syns i statistiken. Försäljningarna tar denna period lite längre till och det blir oftast fler visningar per försäljning. Samtidigt så säljer vi fortfarande de mest attraktiva bostäder till mycket höga slutpriser, säger Pia-Lotta Svensson, bostadsrättsmäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.

• Vi upplever att det är en vanlig "maj-marknad", det vill säga stort utbud vilket leder till att priserna inte riktigt når de nivåer vi varit vana vid de senaste månaderna. Detta är dock en normal årstidsvariation och brukar normaliseras strax innan midsommar, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg
Både bostadsrätter och villor i Göteborgsområdet har gått upp 1 % den senaste månaden. På tre månader har bostadsrätter gått upp 3-5 %. Villor i Stor-Göteborg har stigit i pris med 3 % på tre månader.

-Efterfrågan på bostäder i Göteborg är fortsatt relativt stark men säljarna bör bli mer benägna att vårda de köpare som finns. Det är betydligt färre besökare på visningarna och därmed färre budgivare. Om detta är en trend eller tillfällig sväng är svårt att säga. Det kommer visa sig tydligare efter semestrarna i augusti och september, säger Robert Laigar, mäklare på Fastighetsbyrån i Örgryte.

E-post: par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

E-post: pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Robert Laigar, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Örgryte
E-post: robert.laigar@fastighetsbyran.se

Maria Tillgren, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
E-post: maria.tillberg@fastighetsbyran.se

Daniel Saveman, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Malmö
E-post: daniel.saveman@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2016 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.