Kommentar till Mäklarstatistik: Avvaktan på bostadsmarknaden

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på stabil prisbild på bostadsmarknaden de senaste månaderna. Under första kvartalet har det dock skett relativt stora förändringar i hur bostadskonsumenterna agerar. Just nu präglas marknaden av en osäkerhet och avvaktan, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att bostadsrättspriserna i Riket sjunkit med 1 % den senaste månaden medan villapriserna stigit med 1 %. Även på tre månaders sikt har bostadsrättspriserna sjunkit med 1 % medan villapriserna varit stillastående-

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Under första kvartalet så har priserna överlag varit väldigt stabila. Vi har dock märkt av stora förändringar i konsumenternas beteende innan och efter den 1 mars. Många ville göra affärer innan det nya amorteringskravet. Under mars och nu i april så har aktiviteten sjunkit på grund av att många säljare och köpare väljer att avvakta. Det finns en osäkerhet kring hur marknad kommer att utvecklas framöver, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.
  • Tyvärr leder amorteringskraven, det gamla och det nya, till en inlåsningseffekt. Många bostadsägare landar i att det blir för dyrt att flytta och väljer att stanna i sina befintliga bostäder. Och tyvärr har det nya amorteringskravet spätt på bostadskonsumenternas osäkerhet i en redan osäker marknad. Det här kommer att normaliseras men tyvärr kommer det förmodligen att ta många år innan vi kommer över den här tröskeln, fortsätter Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm – stabilt men osäkert
De senaste siffrorna visar på väldigt stabil prisutveckling för både bostadsrätter och villor i Stockholmsområdet de senaste månaderna.

• Det har skett en tydlig förändring i utbudet efter den 1 mars och fortsatt in i april. Nu har vi ett utbud som är mer likt det utbud vi haft de senaste åren. Rent generellt är det fler spekulanter på visningarna nu i slutet av mars och april och försäljningstakten har ökat. Det känns som att säljaren och köpare är överens om prisnivåer på ett helt annat sätt mot vad vi hade i höstas och i vintras, säger Pia-Lotta Svensson, bostadsrättsmäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Marknaden känns lite osäker och turbulent. Det finns köpare och säljare och vi gör affärer, men alla agerar lite osäkert och marknaden blir stötig. Jag upplever inte, precis som siffrorna säger, att priserna sjunker längre utan snarare är stillastående. Men alla parter är lite osäkra och försiktiga, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – Vårkänslor på bostadsmarknaden i Göteborg
Den senaste månaden har bostadspriserna i Göteborgsområdet legat relativt stilla. På tre månader har bostadsrättspriserna sjunkit med 3-4 % och villapriserna med 1 %.

• Säljtiden är fortsatt längre jämfört med för ett år sedan. Dock märks det att prisnedgången bromsat in och köpare och säljare har lättare att komma överens prismässigt. Flera försäljningar har budgivningar med över fem budgivare, vilket inte varit så vanligt senaste halvåret. Bostadsmarknaden i Göteborg börjar få vårkänslor, säger Robert Laigar, mäklare på Fastighetsbyrån i Örgryte

E-post: par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

E-post: pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Robert Laigar, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Örgryte
E-post: robert.laigar@fastighetsbyran.se

Maria Tillgren, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
E-post: maria.tillberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2017 förmedlade företaget cirka 47 500 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 107 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.