Kommentar till Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden står och väger

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar stillastående bostadsrättspriser i Riket i juni medan villapriserna stiger med en procent. Priserna har landat på en stabil nivå men Riksbankens senaste besked kan bidra till att fler bostadskonsumenter avvaktar igen, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på bostadsrätter i riket var stillastående i juni medan villapriserna steg med 1 %. På tre månader har priserna på både bostadsrätter och villor stigit med 2 %. På 12 månaders sikt så har bostadsrättspriserna i riket sjunkit med 5 % medan villapriserna sjunkit med 12 %.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Efter en tillfällig prisuppgång har priserna återigen stabiliserats. Vår känsla under juni har varit att bostadskonsumenterna vågar agera i högre utsträckning och det görs lite fler affärer. Men många förväntade sig en sista räntehöjning i slutet av månaden så möjligen kan Riksbankens förändrade räntebanan bidra till en ökad avvaktan igen. Sammantaget så känns det som att marknaden står och väger lite fram och tillbaka just nu, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Sommaren är ju vanligtvis en väldigt lugn period på bostadsmarknaden även om den långsiktiga trenden har varit att det händer mer och mer även under semestertider. Med tanke på den avvaktande marknaden vi haft under hela våren så kanske det finns förutsättningar för lite mer aktivitet den här sommaren. Men det är först i slutet av augusti vi får en riktig indikation på hur utvecklingen ser ut framåt och hur till exempel räntebanan påverkar, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Stockholm – Upp, ner och stillastående
I juni gick sjönk bostadsrättspriserna i Stor-Stockholm med 1 % medan de steg med 1 % centrala Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm var stillastående i juni.

• Marknaden har stabiliserats efter de senaste två årens turbulens. Vi ser nu att såväl köpare som säljare vågar att agera för att göra långsiktiga förändringar. Det ger även en stabilare prisbild, även om det är på en lägre nivå än för ett år sedan. Priserna ligger nu mer i linje med hur priserna var innan pandemin. Nu går villamarkanen i Bromma in i ett lugnare tempo över sommaren. Dock är trenden de senaste åren at det görs försäljningar under sommarperioden då ”på Gång” har blivit ett alltmer populärt alternativ utanför traditionella försäljningar på Hemnet, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.