Kommentar till Mäklarstatistik: Förvånansvärt små prisförändringar 2023

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på svagt sjunkande bostadspriser den senaste månaden, både på villor och bostadsrätter i riket. För 2023 som helhet så har bostadsrättspriserna i riket stigit med en procent medan villapriserna sjunkit med en procent. Det har varit ett speciellt år på bostadsmarknaden med förvånansvärt små prisförändringar, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på både villor och bostadsrätter i riket sjönk med 1 % i december. På tre månader har bostadsrättspriserna sjunkit med 2 % medan villapriserna sjunkit med 3 %. På 12 månaders sikt så har bostadsrättspriserna i riket stigit med 1 % medan villapriserna sjunkit med 1 %. Fritidshuspriserna sticker ut med en nedgång på 6 % på 12 månader.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• 2023 har varit ett speciellt år som präglats av osäkerhet, avvaktande bostadskonsumenter och ett utbud som varit långt större än någonsin tidigare. Men priserna har påverkats förvånansvärt lite. Det som sticker ut är egentligen prisnedgången på fritidshus. Den stora majoriteten säljare har inte varit tvungna att flytta och helt enkelt inte accepterat ett lägre pris än förväntat. Nu finns dock ett uppdämt behov av att flytta och det blir väldigt intressant att se hur 2024 startar, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Känslan just nu är att det är lite mer positiv framtidstro hos säljare och köpare, men det är fortfarande väldigt tidigt på säsongen. Vi kommer få en bättre indikation på vart vi är på väg efter de stora visningshelgerna i januari. På lite längre sikt kommer inflationen och styrräntan vara det mest avgörande och vi kan sannolikt vänta oss prisökningar på bostäder först när räntan börjar sänkas, säger Johan Engström.

Stockholm – Prisuppgång på bostadsrätter 2023
I december var bostadsrättspriserna i centrala Stockholm stillastående medan de sjönk med 1 % i Stor-Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm sjönk med 1 % i december. På 12 månader har bostadsrättspriserna stigit med 3 % i både centrala Stockholm och Stor-Stockholm. Villapriserna i Stor-Stockholm har sjunkit 2 % i pris på 12 månader.

• Under mina 16 år som mäklare har jag nog inte varit med om en sådan turbulent berg- och dalbana som 2023 har varit. Från lågt utbud under våren och lätt stigande priser till ett stort utbud på hösten med längre försäljningsprocesser. Räntehöjningar har på kort tid gett oss en ny kundgrupp, de som behövde förändra sitt boende av ekonomiska skäl. Många kunder som egentligen haft ett behov av att flytta har också avvaktat vilket har gjort att antalet förmedlingar har varit det lägsta på flera år. Just nu känns det som att marknaden tycker att vi varit på botten och att priserna under våren kommer att styras av framförallt utbudet på den lokala marknaden, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • 2023 har minst sagt varit ett spännande år på bostadsmarknaden. Stor osäkerhet med mycket diskussioner om räntor, utbud och efterfrågan. På villasidan i Bromma kan vi konstatera att det, i motsatts till övriga landet, sålts ungefär lika många hus som tidigare år samt att priserna har varit i stort sett oförändrade. Det är lite tidigt att spå hur marknaden kommer att börja 2024, men vi ser ett normalt inflöde av såväl köpare som säljare just nu, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – prisnedgångar i slutet av året
Under december sjönk bostadsrättspriserna i centrala Göteborg med 2 % och med 1 % i Stor-Stockholm. Villapriserna i Stor-Göteborg sjönk med 1 % i december. På 12 månader har bostadsrättspriserna i göteborgsområdet stigit med 2-3 % medan villapriserna sjunkit med 1 %.

• Under Q4 har utvecklingen varierat från kommun till kommun i göteborgsområdet. Villor har generellt stått sig okej i prisutvecklingen och känslan var att efterfrågan ökade något framåt december, främst i kranskommunerna. Bostadsrätterna har varit lite mer svårsålda ju närmare centrala Göteborg man kommer och utbudet har varit högt på sina håll. Känslan nu är fortsatt lite avvaktande men att marknaden börjar vakna till med en mer positiv ton hos både köpare och säljare, säger Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum.

Malmö – små prisförändringar under 2023
Bostadsrättspriserna i både centrala Malmö och Stor-Malmö var stillastående under december. Villapriserna i Stor-Malmö sjönk däremot 1 % den senaste månaden. På 12 månaders sikt steg bostadsrättspriserna i centrala Malmö med 1 % medan priserna var stillastående i Stor-Malmö. Villapriserna i Stor-Malmö steg med 2 % på 12 månader.

• Malmös bostadsmarknad har under 2023 påmint om en mild berg och dal-bana som inledde svagt nedåt, därefter återhämtning uppåt för att slutligen gå i mål runt plus minus noll. Marknaden har präglats av ett högt utbud av bostäder samt en hel del oro kring räntehöjningar, inflation och omvärldshändelser. Känslan efter årsskiftet är att osäkerheten dröjer sig kvar trots att prognoserna talar för bättre tider inom en relativt närstående framtid. Bostadsaffärerna tar sannolikt fart igen först efter att räntesänkningarna börjat att genomföras, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se