Kommentar till Mäklarstatistik: Förvånansvärt stabilt

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på små förändringar i priser och antal affärer i april. Det är förvånansvärt små förändringar med tanke på Coronakrisen men bakom siffrorna ser vi förändrade konsumentbeteenden som kan bli tydligare framåt, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån. Se även kommentarer kring utvecklingen i Stockholm, Göteborg och Malmö nedan.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar på relativt små prisförändringar på riksnivå. Den senaste månaden har bostadsrättspriserna gått ner 1% still medan villapriserna stigit med 1 %. Antalet försäljningar under april ökar jämfört med samma månad 2019 och 2018. Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Vi är nog alla lite förvånade över att vi hittills inte sett större effekter av Coronakrisen på bostadsmarknaden. Både antal affärer och priser ligger stabilt. Bakom siffrorna kan vi ändå se en del förändrade konsumentbeteenden som kan bli tydligare framåt. Vi tror på lägre utbud och omsättning framåt men inte någon dramatisk påverkan på priserna de närmaste månaderna, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.
  • Det är svårt att dra slutsatser på en övergripande nivå just nu. Förutsättningarna skiljer sig mycket från ort till ort, från vecka till vecka och från en bostadstyp till en annan. För de som funderar på att sälja och köpa gäller det att få bra koll på läget för just deras bostad och hela tiden hålla sig uppdaterade, säger Johan Engström.

Stockholm – Stabil prisbild men viss avvaktan
Bostadsrätter i både centrala Stockholm och Stor-Stockholm har sjunkit med 1 % i pris den senaste månaden. Villapriserna i Stor-Stockholm har stått still i april.

• På Södermalm ser vi att utbudet av lägenheter har minskat de senaste veckorna och är nu på en låg nivå vilket leder till en fortsatt relativt stabil prisnivå. Vi har fortsatt stark efterfrågan på attraktiva bostäder och dessa säljs för höga slutpriser. Vi ser dock en viss justering på priserna för en del av våra lägenheter och generellt sätt så tar det lite längre tid att sälja en bostad nu i jämförelse med första kvartalet, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.

• Vi ser ett fortsatt starkt intresse på villorna trots rådande Coronasituation. Vi var snabba med att ställa om till ännu fler försäljningar via ”På gång” och vårt spekulantregister vilket ger en lugnare process för både köpare och säljare. Det har varit uppskattat i dessa mer turbulenta tider. Visst ser vi en viss avvaktan från köparna men med tanke på situationen är prisbilden och marknaden i stort stabil, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – Hög efterfrågan på fritidshus

Den senaste månaden har bostadsrättspriserna i centrala Göteborg stått still medan de gått ner 1 % i Stor-Göteborg. Villapriserna i Stor-Göteborg steg 1 % under april.

• I centrala Göteborg har vi ett relativt normalt utbud för tiden på året. Vi har en något längre försäljningstid för lägenheter i centrala Göteborg men fortsatt stabil prisbild. Efterfrågan på villor i Stor-Göteborg är god med budgivningar och stabila slutpriser. Vad det gäller fritidshusen ser vi en höjd efterfrågan men upplever ett minskat utbud vilket driver upp priserna. En av anledningarna tror vi har att göra med årets förändring av semestrande, säger Alexandra Jönsson, mäklare på Fastighetsbyrån i Göteborg innerstad och Örgryte.

Malmö – rekordstort utbud pressar priserna
Bostadsrättspriserna i Malmö-området har sjunkit med 2 % under april. Villapriserna i Stor-Malmö har stått still den senaste månaden.

• I Malmö har utbudet av bostadsrätter ökat senaste veckorna och ligger för närvarande på högsta antalet lägenheter ute till salu sedan 2015. Den stigande utbudstrenden bröts sista veckan och det blir mycket intressant att följa utvecklingen framåt. Försäljningspriserna har mestadels varit stabila men vi upplever att vissa segment, främst mindre lägenheter i en del områden, är mättade vilket påverkat slutpriserna negativt och det återspeglas i statistiken. Utbudet av villor är fortsatt mycket lågt och villapriserna har varit stabila även i april. I Malmö säljer vi uppskattningsvis mellan 10-20 procent av våra bostäder innan de når Hemnet. Känslan är att den trenden ökar, säger Jesper Björnsson, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

E-post: par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

E-post: pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte

E-post: alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jesper Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
E-post: jesper.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2019 förmedlade företaget cirka 45 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 100 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.