Kommentar till Mäklarstatistik: Från en ytterlighet till en annan

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på fortsatt sjunkande bostadspriser. I december sjönk villapriserna med tre procent och bostadsrättspriserna med en procent.  Sammanfattar vi 2022 landar villapriserna på minus 10 procent och bostadsrätter på minus 9 procent. Vi har gått från en ytterlighet till en annan, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på bostadsrätter i riket sjönk med 1 % i december.  På villasidan är prisnedgången större, - 3 % i riket i december. På tre månader har priserna på bostadsrätter i riket sjunkit med 2 % och villapriserna har sjunkit med hela 8 %. På 12 månader sikt, helåret 2022, så har bostadsrättspriserna i riket sjunkit med 9 % medan villapriserna sjunkit med 10 %.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• För ett år sedan kunde vi sammanfatta 2021 med en prisuppgång på villor med 13 procent och 7 procent på bostadsrätter. Nu ser vi en liknande nedgång. Vi har gått från en ytterlighet till en annan. Från en pandemi som boostade efterfrågan till krig, inflation, räntehöjningar och elpriser som leder till sjunkande priser, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Det som sticker ut i den senaste statistiken är den kraftiga prisnedgången på villor på tre månader. Det hänger ihop med de höga elpriserna som blir påtagligt för många villaägare nu under vintern. Störst nedgång kan vi se i södra Sverige, där elpriserna är högst, och på dyrare orter, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

• Nu har vi dragit igång ett nytt bostadsår och det är alltid intressant att titta på Stockholms innerstad som brukar gå i bräschen. Efter den första visningshelgen ser vi ökad efterfrågan, fler visningsdeltagare och fler avslutade affärer. Vi får se om trenden håller i sig och sprider sig till andra delar av landet, fortsätter Johan Engström.

Stockholm – Det finns en köpkraft
Bostadsrättspriserna sjönk med 1 % i både centrala Stockholm och Stor-Stockholm i december. Villapriserna i Stor-Stockholm sjönk med 2 % i december.

• December är en månad med traditionellt sätt ganska låg omsättning av bostäder. Så var även fallet i år även om vi märkte av att många som sålt under hösten var villiga att köpa hela vägen fram till jul. Statistiken fortsätter att visa den utplaning av priser som vi sett under hösten. Under december ökade trafiken till våra hemsidor och intresset för På gång-annonser i takt med att utbudet på Hemnet minskade vilket visar att det finns en köpkraft kvar ute på marknaden, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • December är generellt sätt en lugnare period för villaförsäljningar och så även detta år. Dock känner vi av en avtrappning av prisnedgången som vi sett under 2022. Möjligen är det så att det nu planar ut till en stabilare nivå, dock lägre än toppen som vi såg slutet 2021, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – Villapriser kraftigt ner i december
Under december sjönk bostadsrättspriserna i både centrala Göteborg och Stor-Göteborg med 2 %. Villapriser i Stor-Göteborg sjönk med 3 % i december.

• I Göteborg är det fortsatt utmanade med avvaktande köpare. December brukar generellt vara en lugn månad med färre försäljningar och denna december var känslan att både köpare och säljare ville landa och njuta av jul och nyår. Så här i starten av 2023 upplever vi något mer positiva vindar med ökat intresse för de bostäder som annonserats. Vi upplever att köparna närmat sig säljarna, säger Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum

Malmö – Bra läge för bostadsrättsägare som vill köpa villa
Bostadsrättspriserna i både centrala Malmö och Stor-Malmö sjönk med 1 % i december. Villapriserna i Stor-Malmö sjönk med 3 % i december.

• Vi upplevde att marknaden i Malmö höll igång ända fram till strax innan jul vilket var positivt. Att siffrorna visar en större prisnedgång på villor än bostadsrätter motsvarar förväntningarna och har bidragit till ett fantastiskt köpläge för de bostadsrättsägare som vill flytta till villa. Vår förväntan är att den större delen av prisnedgången ligger bakom oss och att prisnivåerna kommer att plana ut inom kort. Vi upplever ett högre visningsdeltagande nu under starten i januari än i höstas vilket känns lovande inför 2023, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.