Kommentar till Mäklarstatistik: Högtryck på bostadsmarknaden

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på stigande priser både på villor och bostadsrätter i riket i mars, samt de senaste tre månaderna.  Det är högt tempo och stark efterfrågan som präglar bostadsmarknaden just nu, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på både bostadsrätter och villor i riket stigit med 2 % under mars. På tre månaders sikt har priserna på villor stigit med 5 % medan bostadsrätter har stigit med 4 %.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Den riktiga vårvärmen lyser med sin frånvaro men på bostadsmarknaden har vi ett stabilt högtryck. Vi har slagit försäljningsrekord i både januari, februari och mars. Mycket av det som kommer ut på marknaden säljs snabbt och den starka efterfrågan avspeglas i priserna, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

• Corona-effekten håller i sig där många lägger stort fokus på boendet. Villor och större bostadsrätter är generellt det som efterfrågas mest och vi kan även se att uppsving för nyproduktion den senaste tiden, fortsätter Johan Engström.

Stockholm – Stor efterfrågan på större lägenheter och villor
I mars steg bostadspriserna i Stockholmsområdet med 1-2 %.

• Utbudet är mycket lågt för årstiden men vi säljer fortsatt en stor andel av våra lägenheter via vår hemsida. Efterfrågan på större lägenheter är mycket hög och med snabb försäljningstid. Även större tvåor med äldre byggår och balkong går mycket bra. Det som är lite trögare just nu är små lägenheter som riktar sig mot förstagångsköpare, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Efterfrågan är fortsatt hög på villor i Bromma. Utbudet är normalt men vi upplever att de ökade bostadsrättspriserna i innerstaden, ett ökat intresse av att bo i centralt belägna villor och fortsatt låga räntor driver på prisökningen, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – Lågt utbud och hög efterfrågan

Villapriserna i Stor-Göteborg steg 3 % under mars och priserna på bostadsrätter i Göteborgsområdet steg med 1-2 %.

• I Göteborgsregion upplever vi en marknad med lågt utbud och mycket hög efterfrågan. Därav drivs priserna upp till höga nivåer. Vi ser främst ett mycket stort intresse i villamarknaden men även bostadsrätterna är efterfrågade, säger Jimmy Lang mäklare på Fastighetsbyrån i Lerum.
  • De flesta bostäderna säljs via mäklarnas hemsidor innan de når de traditionella annonsplatserna. Rekommendationen till köparna är därför att hålla koll på respektive hemsida då det just nu är en het marknad med snabba försäljningar. Man märker en tydlig trend i hur hög prio hemmet har fått under Corona, fortsätter Jimmy Lang.

Malmö – rask på försäljningarna
Bostadspriserna i Malmö-området har stigit med 1-2 % under mars.

• Malmö kommun har de senaste veckorna haft ett jämnt utbud av annonserade bostäder på Hemnet med ca 600 bostadsrätter och ca 45 villor. De bostäder som läggs ut till försäljning säljs av i rask takt vilket bidrar till att utbudet förblivit lågt med prisuppgång som följd, säger Jesper Jeschko Björnsson, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.
  • Det som fortfarande, liksom senaste året, utmärker marknaden är att det är större bostäder såsom villor, radhus och större lägenheter som drar störst intresse. Renoveringsobjekt står också högt på önskelistan. De bostäder som är lite mer svårsålda är de med hög prislapp och mindre eftertraktat läge, fortsätter Jesper Jeschko Björnsson.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2020 förmedlade företaget cirka 46 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 110 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.