Kommentar till Mäklarstatistik: Kraftigt ökad bostadsförsäljning i april

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar att trenden med stigande bostadspriser håller i sig i april, både på villor och bostadsrätter i riket. Nu vågar säljare och köpare agera igen och en kraftigt ökad aktivitet drar med sig priserna, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på både villor och bostadsrätter i riket steg i april, med 1,5 % på bostadsrätter och 0,9 % på villor. Prisuppgången är tydligast på bostadsrätter i centrala Göteborg som steg 2,3 % den senaste månaden. På tre månader har bostadsrättspriserna stigit med 3,8 % medan villapriserna stigit med 2,6 %.

Under april förmedlade Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag med 265 kontor runt om i landet, 30 % fler bostäder än april 2023.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatistik.se

• Trenden håller i sig med stigande priser men det som är ännu mer påtagligt är hur kraftigt antal bostadsaffärer stiger i april. Räntebeskeden ger en mer positiv framtidstro på bostadsmarknaden som i sin tur gör att betydlig fler säljare och köpare vågar agera. Ökad aktivitet och efterfrågan drar med sig priserna trots att vi fortfarande har ett stort utbud över hela landet, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Stockholm – upp på både bostadsrätter och villa
I april steg bostadsrättspriserna i centrala Stockholm med 1,5 % och med 1,6 % i Stor-Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm steg med 1,1 % i april.

• På Södermalm har vi samma bra och normala hastighet som vi haft under hela våren. Det som förvånar är det låga utbudet som leder till mycket spekulanter på våra visningar och stort tryck på våra På Gång-lägenheter. Vi säljer ovanligt mycket lägenheter underhand. Priserna har smugit sig upp under hela våren där det låga utbudet kan vara en del av förklaringen, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Vi ser tydligt i statistiken att villapriserna i Stockholm har stigit. Dock är vår känsla att det är aningen ojämnt fördelat. Husen i den dyrare prisklassen kring 20 miljoner har stigit. Dock ser vi en mindre utveckling på de hus som ligger aningen lägre i pris. Förklaringen kan var att belåningsgraden ofta är högre på de lägre prisklasserna och köparna märker inte ännu av de lägre räntor. I de högre prisklasserna, där belåningsgraden många gånger är lägre, går man mer på ”känsla” att räntorna sannolikt kommer att sjunka och då är man mer benägen att agera, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – fortsatt tydlig prisökning på centrala lägenheter
Under april steg bostadsrättspriserna i centrala Göteborg tydligt med 2,3 % och med 1,7 % i Stor-Göteborg. Villapriserna i Stor-Göteborg steg med 1 % i april.

• I Göteborg upplever vi ett ökat deltagande på våra visningar. Från en marknad där det tog lång tid till avslut så märker vi en stor skillnad nu. Fler bostäder säljs och fler bostäder börjar komma ut till försäljning. Många inväntar dock fortfarande besked om räntan vilket kommer påverka hur marknaden fortsätter att utveckla sig, säger Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum.

Malmö – svagt upp för bostadsrätter
Bostadsrättspriserna i centrala Malmö steg med 0,3 % i april och priserna i Stor-Malmö steg med 0,6 %. Villapriserna i Stor-Malmö steg tydligare, med 1,4 % den senaste månaden.

• I Malmö präglas marknaden fortsättningsvis, liksom den gjort de senaste månaderna, av ett högt utbud av bostadsrätter och mer normalt utbud av villor. Vi märker generellt av ett ökat intresse av att byta boende och större intresse för de nya bostadsannonserna medan de som varit ute ett tag till salu fortsätter att vara svårsålda. Vi förväntar oss att köpintresset fortsätter att stiga nu när de väntade räntesänkningarna börjar att genomföras, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 110 medarbetare i Spanien och Portugal.