Kommentar till Mäklarstatistik: Lågt utbud ger fortsatt prisökning på bostadsrätter

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar stillastående villapriser och en prisökning för bostadsrätter på en procent på riksnivå i december. Centrala Stockholm sticker ut med högre prisökning än övriga regioner på både en, tre och tolv månader. Det låga utbudet håller priserna uppe, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna bostadsrätter i riket stiger med 1 % i januari medan villapriserna är stillastående. Centrala Stockholm sticker ut i statistiken med en prisökning på 2 % på bostadsrätter i januari och även betydligt högre prisökningar än övriga regioner på tre och 12 månader. Snittpriset på bostadsrätter i centrala Stockholm ligger nu på 113 897 kronor per kvadratmeter.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Det är något förvånande att bostadsrättspriserna fortsätter öka och att det är i centrala Stockholm vi ser den största uppgången. Det är den marknad som brukar visa vägen och den generella känslan har varit att bostadskonsumenterna är något mer avvaktande. Den främsta förklaringen till prisuppgången är det låga utbudet. Börsoro och snack om stigande räntor verkar inte avskräcka spekulanter som är motiverade att flytta, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm – Centrala Stockholm sticker ut med prisuppgång
I Stor-Stockholm har villapriserna stigit med 1 % i januari medan bostadsrättspriserna varit stillastående. I centrala Stockholm har bostadsrättspriserna stigit med 2 % i januari, med 5 % på tre månader och med 13 % på 12 månader.

• På Södermalm ser vi ett fortsatt extremt lågt utbud, en trend som vi sett sedan början av hösten. Detta leder till stort deltagande på våra visningar och snabba budgivningar och avslut på de flesta av våra lägenheter. Man märker en stor frustration hos spekulanter över det låga utbudet som vi inte riktigt vet vad det beror på. Tidigare har mindre lägenheter inte haft samma prisutveckling som större lägenheter men även dessa har snabba processer så här i början av året. Vi hör inte våra kunder diskutera vare sig börsoro eller räntor, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Vi upplever utbudet normalt för säsongen och marknaden har startat med en fortsatt stark efterfrågan av villor i Bromma. Köparna tror på marknaden och framtiden och vågar agera. Säljarna säljer när det passar deras livssituation snarare än hur marknaden utvecklar sig, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – svagt uppåt på allt
Både villapriser  Stor-Göteborg, bostadsrättspriser i Stor-Göteborg och bostadsrättspriser i centrala Göteborg stiger med 1 % i januari.

• I Göteborgsregionen upplever vi en stabil marknad där köpare och säljares förväntningar närmat sig varandra då vi befunnit oss på en platå prismässigt under de senaste månaderna. I Göteborgs centrum upplevs ett något mindre utbud än vanligt. Vad det beror på är för tidigt att spekulera i, säger Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte.

Malmö – Villapriserna ner i december
I malmöområdet stod bostadsrättspriserna still i januari medan villapriserna i Stor-Malmö steg med 1 %.

• I Malmö har vi ett lågt utbud och en stabil marknad. Däremot märker vi en viss varians på vilken bostadstyp som säljs. Större bostäder, såsom villor, radhus och lägenheter med fyra rum och uppåt, är högt eftertraktade och säljs ofta med rejäla budgivningar som följd. Mindre lägenheter säljs oftare runt utgångspriset, säger Jesper Jeschko Björnsson, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

• Vi har även noterat att topprenoverade bostäder och renoveringsobjekt drar stort intresse medan basbostäder, alltså bostäder med normal standard, normalt läge osv, har blivit mer priskänsliga och tar något längre tid att sälja än förra året. Vi märker inte av någon större oro över börsens inledande svacka eller planerade räntehöjningar, fortsätter Jesper Jeschko Björnsson, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2021 gjorde företaget cirka 49 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.