Kommentar till Mäklarstatistik: Positiv framtidstro ger fler bostadsaffärer

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på svagt sjunkande bostadspriser den senaste månaden, både på villor och bostadsrätter i riket. De senaste räntebeskeden har medfört en mer positiv känsla på bostadsmarknaden som framförallt avspeglas i fler affärer, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på både villor och bostadsrätter i riket sjönk något i januari, med 0,8 % på bostadsrätter och 0,6 % på villor. På tre månader har bostadsrättspriserna sjunkit med 2,7 % medan villapriserna sjunkit med 3,1 %. På 12 månaders sikt så har bostadsrättspriserna i riket stigit med 1,7 % medan villapriserna sjunkit med 1 %.

I januari ökade antal bostäder som Fastighetsbyrån förmedlar med 12 % jämfört med januari 2023, vilket är ett tydligt trendbrott.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Många av våra mäklare runt om i landet märker av en mer positiv känsla hos både säljare och köpare. Framförallt kan det kopplas till räntebeskeden och att fokus nu ligger på när vi får en sänkning. Skiftet på marknaden avspeglas främst i en ökning av antal bostadsaffärer när fler bostadskonsumenter vågar agera, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Det rekordstora utbudet håller fortfarande priserna nere och en ökad benägenhet att flytta leder inte automatiskt till stigande priser. Men ju närmare en räntesänkning vi kommer desto mer sannolikt blir också prisökningar, säger Johan Engström.

Stockholm – Ökad hastighet
I januari var bostadsrättspriserna i centrala Stockholm stillastående medan de sjönk med 0,8 % i Stor-Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm sjönk med 0,6 % i januari.

• I januari har vi överlag haft väldigt mycket visningsbesökare vilket är en stor skillnad mot i höstas. Det är tydligt att det finns ett uppdämt behov av att flytta och det känns som att köpare nu tror att botten är nådd och att det kommer att lätta framöver. Även om vi inte ser någon större skillnad i prisutvecklingen mot i höstas så är hastigheten på försäljningarna högre, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Vi upplever en oförändrarad marknad såhär i de första veckorna på året. Inga större förändringar. Räntebeskedet har väl till viss del varit positivt, men det låg i linje med vad de flesta förväntade sig. Även om man pratar om att räntorna ska sänkas på sikt är det inget som påverkar plånboken här och nu, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – sjunkande priser i januari
Under januari sjönk bostadsrättspriserna i centrala Göteborg med 1,4 % och med 2,1 % i Stor-Stockholm. Villapriserna i Stor-Göteborg sjönk med 0,8 % i januari.

• I Göteborgsregionen upplever vi en något avvaktande villamarknad och ett utbud som ligger i linje med årstiden. Vi ser även en fortsatt en avvaktande köparskara på bostadsrätter men känslan är att de kommer köpa under våren. Många säljare har avvaktat och vi förväntar oss ett ökat antal affärer när de förmodade räntesänkningarna kommer, säger Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte.

Malmö – svagt stigande bostadsrättspriser
Bostadsrättspriserna i centrala Malmö steg med 0,6 % i januari och med 0,5 % i Stor-Malmö. Villapriserna i Stor-Malmö sjönk däremot 0,9 % den senaste månaden.

• Malmö bostadsmarknad fortsätter att präglas av ett högt utbud av bostadsrätter och ett mer normalt utbud av villor. Vi har senaste två veckorna noterat ett något ökat antal visningsgäster. På vissa centrala adresser har vi haft ett mycket stort antal visningsgäster med höga budgivningar som följd vilket är tendenser som vi inte sett på ett par år. Det är fortfarande köparna som har övertaget i förhandlingarna, för både villa och bostadsrätter, men de nya tendenserna som vi noterar sänder positiva signaler om att vi sannolikt når en mer balanserad marknad inom en snar framtid, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 110 medarbetare i Spanien och Portugal.