Kommentar till Mäklarstatistik: Rekordstor utbud påverkar mindre än väntat

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på små prisförändringar på bostäder i den senaste månaden. Bostadsrättspriserna i riket stod still i oktober medan villapriserna sjönk med en procent. Det rekordstora utbudet påverkar förvånansvärt lite, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på i riket var stillastående i oktober medan villapriserna sjönk med 1 %. På tre månader ser det likadant ut, det vill säga stillastående för bostadsrätter och minus 1 % för villor. På 12 månaders sikt så har bostadsrättspriserna i riket stigit med en procent medan villapriserna sjunkit med 5 %.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Bostadsmarknaden präglas fortsatt av långa försäljningstider och ett rekordstort utbud. Dock påverkar det prisutvecklingen mindre än vi förväntat. De allra flesta säljer innan de köper och i dagsläget accepterar få ett lägre slutpris än tidigare försäljningar av motsvarande bostad. Få måste sälja nu och väljer att avvakta. Dock tror vi att det kan ändras och att vi kan få en viss prisjustering nedåt under vintern, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Stockholm – 1 % ner och upp
I oktober sjönk bostadsrättspriserna i centrala Stockholm med 1 % medan de steg med 1 % i Stor-Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm sjönk med 1 % i oktober.

• Utbudet har sakta börjat sjunka på Södermalm vilket också är normalt för årstiden, dock är vi fortfarande på en nivå som är högre än normalt. Vårt kontor säljer nästan allt vi har ute till försäljning men man kan se att mycket på marknaden har varit ute ett tag. Att priserna inte sjunker beror på att de lägenheter som inte säljs, utan dras tillbaka, inte är med i statistiken. En trend vi ser är att man nu gärna köper mindre yteffektiva bostäder. Köparna som tidigare köpte för 4 miljoner tittar nu på nu 3 till 3,5 miljoner, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Vi upplever att villamarknaden är förhållandevis stabil. Den större prisnedgången som kom efter pandemin och vid de första ränteökningarna har klingat av och köpare och säljare möts. Det totala antalet villor som säljs i Bromma har varit konstant de senaste åren och håller samma takt idag. Dock ser vi en minskning av totala antalet försäljningar på riksnivå. Det blir intressant att se vad som händer nu närmaste månaderna. Det senaste året har säsongerna blivit aningen kortare och att köpare och säljare tar semesterpaus tidigare än förr, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – Små prisförändringar i oktober
Under oktober sjönk bostadsrättspriserna med 1 % i centrala Göteborg medan de steg med 1 % i Stor-Göteborg. Villapriserna i Stor-Göteborg var stillastående i oktober.

• I Göteborg har vi ett fortsatt stort utbud. Det behövs betydligt längre säljtider med färre visningsdeltagare och kommer inte alltid i mål med våra försäljningar. Det görs fortsatt mycket färre försäljningar än samma period tidigare år. Jag upplever att köpare ser sin chans nu men att de även räknar in högre räntekostnader från den redan lägre prisbilden. Sammantaget är både köpare och säljare avvaktande, säger Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte.

Malmö – prisnedgång på bostadsrätter
Bostadsrättspriserna i både centrala Malmö och Stor-Malmö sjönk med 1 % i oktober. Villapriserna i Stor-Malmö var däremot stillastående under oktober.

• I Malmö motsvarar prisstatistiken förväntningarna eftersom, liksom förra månaden, utbudet av lägenheter är mycket högt och utbudet av hus är mer balanserat. Vi har dock noterat en utplaning av utbudet vilket är normalt för säsongen. Marknaden präglas av ett lågt antal visningsgäster men de som kommer till visningarna vill göra affär och utnyttja det tillfälliga köpläget som råder. Att siffrorna inte pekar mer nedåt beror sannolikt på att de många bostäderna som inte säljs inte heller syns i statistiken, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.