Kommentar till Mäklarstatistik: Rekordutbud pressar priserna

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar på små prisförändringar på bostäder i augusti. Priset på bostadsrätter i riket sjönk med en procent medan villapriserna stod still. kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på bostadsrätter i riket sjönk 1 % i augusti medan villapriserna stod still. På tre månader har priserna på bostadsrätter sjunkit med 1 % och villor stigit med 2 %. På 12 månaders sikt så har bostadsrättspriserna i riket varit stillastående medan villapriserna sjunkit med 8 %. På 12 månaders sikt sticker Stockholm ut med en prisuppgång på bostadsrätter och mindre nedgång på villor än riket och övriga storstäder.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Det som är extra utmärkande på bostadsmarknaden just nu är att utbudet är större än någonsin tidigare. Det beror främst på att färre bostäder blir sålda, inte att fler än vanligt säljer, och utbudet byggs på succesivt. Den här utvecklingen förstärktes under sommaren men avspeglas inte i prisutvecklingen än. Dock vore det märkligt om vi inte får en effekt i form av prisnedgång under hösten, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Det är intressant att se att Stockholm sticker ut med mindre prisnedgångar än riket och övriga storstäder, på ett års sikt. Kanske leder en kombination av bostadsbrist och stark köpkraft till en starkare utveckling i huvudstaden. Höga uppvärmningskostnader kan också bidra till en tillbakagång från pandemins gröna våg till urbanisering, säger, Johan Engström.

Stockholm – små prisförändringar
I augusti sjönk bostadsrättspriserna i Stor-Stockholm med 1 % medan de var stillastående i centrala Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm steg 1 % i augusti.

• På Södermalm har vi ett normalt utbud för årstiden men ett visst överskott av mellanstora lägenheter men, som alltid, brist på större lägenheter. Marknaden upplevs med andra ord väldigt olika beroende på vad det är man letar efter eller säljer. Augusti startade med hög aktivitet bland spekulanter men de två senaste veckorna har vi märkt en förändring med lite mer avvaktande inställning. Det är kopplat både till ett överutbud av vissa kategorier av lägenheter och vad som skrivs i media, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.
  • Villamarknaden har vaknat på upp efter sommarlugnet och påminner mycket om marknaden innan sommaren. Det finns köpare, det finns säljare och de kommer överens på prisnivåer i linje med hur priserna låg innan pandemin. En del tycker att de nya räntenivåerna har slagit hårt på avgifterna i bostadsrättsföreningar. Det gör att köpare som tidigare tittade på lägenheter nu även tittar på hus då de själva kan påverka kostnaderna i större utsträckning än om de delar ekonomi med andra i en brf, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – stort utbud och spretig efterfrågan
Under augusti steg bostadsrättspriserna i centrala Göteborg med 1 % medan de sjönk med 1 % i Stor-Göteborg. Villapriserna i Stor-Göteborg var stillastående i augusti.

• Augusti månad kännetecknas av en avvaktande köparskara och en stillastående prisbild. Vi ser ett större utbud, cirka 30 procent fler bostäder till salu, jämfört med samma period föregående år. Bostäder där det finns ett stort liknande utbud, och bostadsrätter med hög belåning, behöver längre säljtid. Unika bostäder med det lilla extra finns fortsatt ett stort intresse för, säger Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte.

Malmö – Olika upplevelser av marknaden
Bostadsrättspriserna i både centrala Malmö och Stor-Malmö var stillastående i augusti. Villapriserna i Stor-Malmö sjönk däremot med 1 % i augusti.

• Det som sticker ut på bostadsmarknaden i Malmö är att utbudet av lägenheter stigit till ett all time-high samtidigt som utbudet av villor förblivit på en mer normal nivå. Våra mäklare rapporterar olika om hur marknaden upplevs. Några nämner en stillastående marknad med långsamma försäljningsprocesser och underbud medan andra rapporterar om budgivningar och höga förhandsbud som påminner om marknaden för två år sedan, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.