Kommentar till Mäklarstatistik: Stort utbud dämpar priserna

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar svagt sjunkande bostadspriser i riket under augusti. Det stora utbudet dämpar priserna trots räntesänkningar och mer positiva bostadskonsumenter, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på bostadsrätter i riket sjönk med 0,6 % i augusti och villapriserna sjönk 0,2 %. På tre månader har bostadrättspriserna sjunkit med 1,6 % medan villapriserna stigit med 0,9 %.  I juli sticker bostadsrättspriserna i Stor-Stockholm ut med en nedgång på 1,4 % medan bostadsrättspriserna i Stor-Malmö stigit med lika mycket.

Under augusti förmedlade Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag med 265 kontor runt om i landet, 3264 bostäder vilket är 8 % fler än under augusti 2023.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatistik.se

• Det historiskt stora utbudet består och förstärks till och med i augusti. Även om räntesänkningarna gör bostadskonsumenterna mer optimistiska och flyttbenägna så är utbudet större än efterfrågan, och dämpar priserna. Vi ser en ökad aktivitet och på sikt kommer utbudet att återgå till mer normala nivåer. Men det kommer att ta tid och vi kan inte vänta oss prisökningar de närmaste månaderna, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Stockholm – sjunkande priser i augusti
I augusti sjönk bostadsrättspriserna i centrala Stockholm med 0,4 % medan de sjönk med 1,4 % i Stor-Stockholm. Villa-priserna i Stor-Stockholm sjönk med 0,9 % i augusti.

• Villamarknaden känns bra men utbudet har sista veckorna blivit väldigt stort. Det ska bli spännande att följa hur balansen mellan sänkta räntor, framtidstro men ökat utbud landar. Sannolikt en relativt oförändrad prisnivå på kort sikt, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.
  • Utbudet är normalt för årstiden även om det kan kännas som stort då vi går från mycket låga nivåer i juli. Det har varit bra med deltagande på våra visningar i augusti och på vissa storlekar, framförallt treor, har det varit extremt stort visningsdeltagande. Det är lite ojämnt i prisnivån då vissa lägenheter har budgivningar och andra inte. Det är tydligt att många vill köpa men man upplever fortfarande en viss försiktighet på marknaden, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.

Göteborg – sjunkande villapriser
Under augusti steg bostadsrättspriserna i centrala Göteborg något med 0,4 % medan de sjönk med 0,3 % i Stor-Göteborg. Villapriserna i Stor-Göteborg sjönk med 1,2 % i augusti.

• I Göteborg upplever vi att spekulanterna blir fler på visningarna och att det görs fler affärer. Köparna tror att det inte kommer bli lägre bostadspriser och visar intresse av att göra affär. Samtidigt är det ett ovanligt stort utbud i jämförelse med samma period förra året vilket ger en relativt stillastående prisbild. Det är fortsatt högre tryck på villor än bostadsrätter och mer intresse på stora lägenheter än små där vi upplever ett stort överutbud, säger Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte.

Malmö – mot strömmen med stigande bostadsrättspriser
Malmö går mot strömmen med stigande bostadsrättspriser i augusti, med + 0,6 % i centrala Malmö och med + 1,4 % i Stor-Malmö. Villapriserna i Stor-Malmö sjönk med 0,4 % i augusti.

• I Malmö präglas marknaden just nu av ett rekordhögt utbud. Högt utbud av bostadsrätter har varit kännbart under hela det senaste året men efter sommaren har även utbudet av villor ökat. Vi märker även av positiva effekter av att räntorna äntligen börjat justeras nedåt och fler köpare som vill göra affär istället för att avvakta. Men det höga utbudet kommer sannolikt att hålla tillbaka prisutvecklingen en tid framöver, säger Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.

johan.engstrom@fastighetsbyran.se

johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån innerstad & Örgryte
alexandra.jonsson@fastighetsbyran.se

Jimmy Lang, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Lerum
E-post: jimmy.lang@fastighetsbyran.se

Jesper Jeschko Björnsson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
jesper.j.bjornsson@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 110 medarbetare i Spanien och Portugal.