Kommentar till räntehöjning: Viss psykologisk effekt på bostadsmarknaden

Fastighetsbyråns VD Johan Engström kommenterar dagens räntebesked från Riksbanken:

• Det är den första höjningen av reporäntan sedan 2011 och konsumenterna påminns om att räntorna inte alltid kommer att vara lika låga. Möjligen kan det få en viss psykologisk effekt och tillfälligt bidra till en allmän osäkerhet kring vart marknaden är på väg. Samtidigt är det ett väntat beslut, även om det varit mycket diskussioner, som i praktiken inte bör leda till några bestående effekter på utbud, efterfrågan eller bostadspriser, säger Johan Engström VD på Fastighetsbyrån.
  • Inför 2019 finns det många osäkerhetsfaktorer som kan påverka bostadsmarknaden, framförallt politiska beslut och konjunkturutvecklingen i Sverige. Om vi går in i en lågkonjunktur och inte har räntesänkningar som vapen kan det påverka bostadsmarknaden i högre grad än vid tidigare konjunkturnedgångar, fortsätter Johan Engström.

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2017 förmedlade företaget cirka 47 500 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 107 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.