Mäklaraffärer ger fler ett tryggt hem

Tak över huvudet och en trygg bostadssituation är inte en självklarhet för alla och Corona-pandemin drabbar de mest utsatta i samhället värst. Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, engagerar sig för att fler ska få ett tryggt hem och har under första halvåret 2020 bidragit med drygt 2,2 miljoner till Sveriges Stadsmissioner, BRIS och SOS Barnbyar. Vårt bidrag känns mer relevant och viktigare än någonsin, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Bostadsmarknaden i Sverige har under våren påverkats relativt lite av Coronapandemin och antal bostadsförsäljningar ligger i linje med 2019. Samtidigt har Coronapandemin fått enorma konsekvenser för hela samhället och de som är mest utsatta drabbas värst. Fattiga länder med dålig ekonomi och sjukvård får det ännu svårare, hemlösa blir ännu mer sårbara och våld i hemmet ökar i samband med att många spenderar mer tid hemma.För varje bostad Fastighetsbyrån får möjlighet att förmedla går 100 kronor till organisationer som verkar för att fler ska få ett tryggt hem. Företagets kunder involveras för att välja till vilken organisation pengarna från just deras affär ska gå. Under första halvåret 2020 innebar det drygt 22 000 bostadsförmedlingar och 2,2 miljoner kronor som fördelas till SOS Barnbyar, Sveriges Stadsmissioner och Bris.

• Vår verksamhet har påverkats relativt lite av Corona och vi har kunnat fortsätta förmedla bostäder till de som har förmånen att kunna äga sitt eget boende. Men konsekvenserna för samhället i stort är enorma och de mest sårbara och svaga drabbas mest. Därför känns det ännu viktigare och mer relevant att vi bidrar till att fler får ett tryggt hem. Arbetet som organisationerna vi samarbetar med gör är livsviktigt och de behöver allt stöd de kan få, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Fler samtal om våld
En av organisationerna Fastighetsbyrån samarbetar med är Bris. De ser tydligt hur barn påverkas av pandemin och antalet samtal till organisationen har ökat under våren.

• Vi har fått betydligt fler barn och ungdomar som hört av sig under våren, i samband med Corona. Exempelvis relaterat till familjekonflikter, oro och ångest kring pandemin och våld i hemmet. Ett barn skriver till exempel ”pappa brukar slå mamma men nu när vi är hemma hela tiden slår pappa hela tiden”, vilket visar hur situationen hemma under våren har förvärrats för en del barn. För att kunna hantera det ökade trycket har vi bland annat stärkt vår bemanning och tagit fram automatiserad chattfunktion. Långsiktiga samarbeten med företag som Fastighetsbyrån är avgörande för att vi ska kunna klara även mer utmanande tider, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

Familjer riskerar att splittras som konsekvens av Corona

Även SOS Barnbyar, med verksamhet runt om vi världen ser hur Corona påverkar de redan mest utsatta hårt. Fastighetsbyrån bidrag till SOS Barnbyar riktas direkt till deras verksamhet i Atakpamé i Togo. Regionen präglas av extrem fattigdom och 5 procent av barnen i regionen är föräldralösa och cirka 40 procent beräknas ha hög risk att förlora sina föräldrar.

• Coronavirusets konsekvenser har drabbat barn i utsatthet hårt. Fattigdomen riskerar att bli än mer utbredd och familjer riskerar att splittras. Många barn står ensamma kvar. Därför behövs företag som Fastighetsbyrån nu mer än någonsin. Tillsammans med Fastighetsbyrån håller vi ihop familjer och ser till att barn i drabbade Togo får växa upp i trygghet. Varmt tack för att ni är med oss, säger Kristoffer Wihed, Strategic Partnership Manager på SOS Barnbyar.

Mer om Fastighetsbyråns samhällsengagemang här.

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget

Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2019 förmedlade företaget cirka 45 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 100 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.