Mäklarpanelen: 2014 inleds med ännu starkare efterfrågan på bostadsmarknaden

Fastighetsbyråns senaste mäklarpanel visar att det är fortsatt fördel för säljarna på bostadsmarknaden och att efterfrågan blivit ännu starkare i början av 2014. Speciellt påtagligt är det i Stockholm. Mäklarnas svar visar även att det nu är fördel för säljarna i alla delar av Sverige, även i Malmö där det tidigare länge varit köparnas marknad.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,0 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Alltså en mycket tydlig fördel för säljarna. Det kan jämföras med 6,5 när samma fråga ställdes i december och 6,4 i oktober.

Säljarnas marknad i hela Sverige
Men det är relativt skillnad mellan olika orter runt om i landet. Dock är det nu säljarnas marknad i alla delar av landet. Och efterfrågan har blivit starkare i alla segment. Malmö, där det länge varit köparnas marknad, har nu glidit över gränsen till 5,1 på skalan från 0 till 10. Även Mindre ort ligger över mitten på 5,3. Mest fördel för säljarna är det fortsatt i Stor-Stockholm med hela 8,7 och i Stor-Göteborg med 7,6. Se fullständig lista nedan. I svaren framgår även att det är mer fördelaktigt att sälja bostadsrätter än villor just nu.

- Hela hösten har det varit en stark efterfrågan på bostadsmarknaden även om det finns geografiska skillnader. Den tendensen har fortsatt, och till och med stärkts, nu i början av 2014. Men även om mäklarna bedömer att efterfrågan är mycket stark behöver det inte betyda att priserna stiger. I Stockholm ligger vi redan på mycket höga nivåer och det finns så klart gränser för vad köparna vill och kan betala. Men det är ingen tvekan om att efterfrågan är stark, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), feb 2014:

Hela Sverige – 7,0 (6,5 dec 2013)

Stor-Stockholm – 8,7 (8,1)

Stor-Göteborg – 7,6 (7,0)

Stor-Malmö – 5,1 (4,4)

Större ort – 7,3 (6,8)

Mellanstor ort – 6,7 (6,2)

Liten ort – 5,3 (5,0)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 3-7 februari 2014 och totalt svarade 476 personer.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.