Mäklarpanelen: Allt hetare bostadsmarknad

Het, högtryck och lågt utbud. Så beskriver Fastighetsbyrån mäklare bostadsmarknaden just nu. Företagets senaste Mäklarpanel visar att den starka efterfrågan som präglat förra året förstärks i inledningen av 2015. Svaren visar en mycket tydlig fördel för säljarna på marknaden just nu.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 8,58 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 7,84 när samma fråga ställdes i december och 7,72 i oktober 2014. Det är alltså nu en ännu tydligare fördel för säljarna på marknaden. Snittet i Stockholm slår nästan i taket med 9.66.

• Situationen som vi haft under egentligen hela 2014, med stark efterfrågan och lågt utbud, har förstärkts ytterligare nu i inledningen av 2015. Det är svårt att sätta fingret på vad som driver den utvecklingen. Bostadsbrist på tillväxtorter och lågt byggande är en långsiktig förklaring. Låg ränta och få orosmoment i omvärlden kan vara faktorer som påverkar på kortare sikt, säger Lars-Erik Nykvist.

Efterfrågan är starkast i Stockholm (9,7) och Göteborg (9,6). Efterfrågan i Malmö har förstärkts där snittet nu ligger på 8,9. Större orter ligger på 8,6, mellanstora orter på 8,5 och mindre orter har lägst efterfrågan på 7,1. I svaren kan man även se att efterfrågan på villor har ökat och ligger nästan på samma höga nivå som bostadsrätter.

• Även om det finns vissa geografiska skillnader är det påtagligt att efterfrågan är så stark överlag. Det är inte bara något som gäller bostadsrätter i storstäderna, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), dec 2014:

• Hela Sverige – 8,58 (7,84 dec 2014)

• Stor-Stockholm – 9,66 (8,77 dec 2014)

• Stor-Göteborg – 9,64 (8,82 dec 2014)

• Stor-Malmö – 8,91 (7,56 dec 2014)

• Större ort – 8,63 (7,94 dec 2014)

• Mellanstor ort – 8,49 (7,92 dec 2014)

• Liten ort – 7,07 (6,46 dec 2014)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 6-11 februari 2015 och totalt svarade 552 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2014 förmedlade företaget cirka 43 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 75 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.