Mäklarpanelen: Återhämtning på bostadsmarknaden

Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel visar att trenden från januari håller i sig – fördelen för köparna på bostadsmarknaden minskar. Köparna har ett fortsatt övertag på marknaden men det minskar i alla segment. Prisnedgångarna har gjort att säljare och köparna möts lättare och det blir en något bättre balans, kommenterar Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 473 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 3,2 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 2,78 när samma fråga ställdes i januari. Övertaget för köparna har alltså minskat och trenden är den samma i alla tre storstäder och på större, mellanstor och mindre ort. Se tabell nedan.

• I januari såg vi ett trendbrott i storstäderna med minskat övertag för köparna. De håller i sig nu och har även spridit sig till resten av landet. Vi ska komma ihåg att vi fortfarande har låg omsättning och ett övertag för köparna, men det är ett trendbrott och ett steg mot en bättre balans. Bostadspriserna har sjunkit cirka 15 procent och det är framförallt det som nu gör att säljare och köpare har lättare för att mötas, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Vi har fortsatt många faktorer som skapar en osäkerhet - inflation, turbulens i bankvärlden och fortsatta räntehöjningar. I andra vågskålen har vi lägre bostadspriser och att den största oron kring höga el- och energipriser har lagt sig, fortsätter Johan Engström.

Motsatt trend för nyproduktion
Fastighetsbyråns mäklare som arbetar med nyproduktion fick även svara på frågan ”För vilka är nyproduktionsmarknaden mest fördelaktig just nu?”. Resultaten blev 2,47, till fördel för köparna. Det kan jämföras med 2.81 i januari och fördelen för köparna har alltså förstärkts på nyproduktionsmarknaden som helhet. Mot strömmen går Stor-Stockholm med ett minskat övertag för köparna.

• Nyproduktionsmarknaden är fortsatt sval. Med stor osäkerhet kring ekonomin och utvecklingen på bostadsmarknaden är det få som vill köpa en bostad med tillträde flera år bort. Men om trenden på begagnatmarknaden håller i sig så kan det börja smitta av sig även på nyproduktionsmarknaden. Däremot ser vi ett större intresse för nyproduktionsprojekt där det finns färdiga osålda bostäder och vi kan faktiskt se ett trendbrott för nyproduktion i Stockholm, där trenderna brukar starta, säger Henrik Lenander, affärsområdesansvarig nyproduktion på Fastighetsbyrån.

Resultat från Mäklarpanelen april 2023:

”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna).

Totalmarknad April Jan Dec Okt Aug Juni April Jan Dec Okt Aug Juni April
Riks 3,2 2,78 2,36 2,51 3,21 3,74 6,21 6,76 6,44 6,50 6,87 7,54 7,72
Stor-Stockholm 3,68 3,08 2,42 2,20 2,19 2,49 6,19 7,40 6,86 6,36 6,56 7,07 7,71
Stor-Göteborg 3,19 2,44 1,53 1,61 2,36 3,39 6,41 6,19 6,32 6,17 6,90 7,90 7,43
Stor-Malmö 2,9 2,68 1,94 2,47 3,08 4,08 6,44 6,75 6,74 6,42 7,25 8,25 8,81
Större ort 2,6 2,31 2,32 2,31 2,87 3,22 5,41 6,48 6,23 6,17 6,39 7,04 7,00
Mellanstor ort 3 2,87 2,39 2,67 3,21 4,02 6,24 6,62 6,09 6,65 6,98 7,80 7,92
Mindre ort 3,32 2,81 2,62 2,90 3,88 4,61 6,43 6,71 6,50 6,69 7,12 7,65 7,77

”För vilka är nyproduktionsmarknaden mest fördelaktig just nu”, på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna).

Nyproduktion April Jan Dec Okt Aug Juni April Jan Dec Okt Aug Juni April
Riks 2,47 2,81 2,81 2,89 3,52 4,11 5,60 5,85 5,53 5,60 5,28 5,62 5,72
Stor-Stockholm 2,88 2,59 2,29 2,34 2,87 3,04 5,65 6,05 6,00 5,29 5,56 5,11 5,97
Stor-Göteborg 2,09 2,5 2,8 3,15 3,33 4,43 6,18 6,40 5,40 6,33 6,67 5,93 5,14
Stor-Malmö 2,62 3,73 3,08 3,07 2,77 4,10 5,64 5,00 5,70 5,91 5,00 5,30 6,63
Större ort 2,37 2,7 3,15 2,25 3,81 3,70 5,12 6,00 5,73 5,25 4,50 5,19 5,06
Mellanstor ort 2,23 3,3 2,85 3,22 3,52 4,62 5,67 6,07 5,35 5,86 5,18 5,79 5,79
Mindre ort 2,43 2,59 2,96 3,14 3,81 4,40 5,56 5,47 5,31 5,41 5,37 6,00 5,74

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1100 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 27-31 mars 2023 och totalt svarade 473 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.