Mäklarpanelen: Fortsatt högtryck på bostadsmarknaden

Kallt, grått och regnigt i väderleksrapporten. Men på bostadsmarknaden är det fortsatt högtryck! Fastighetsbyråns senaste mäklarpanel visar en hög efterfrågan och fördel för bostadssäljarna i hela Sverige. Nu går marknaden in i en lugn period men ett uppdämt köpbehov kan öka aktiviteten och möjligheter att sälja under sommaren.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,2 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Alltså en mycket tydlig fördel för säljarna, även om det är något lägre än i mars då motsvarande siffra var 7,3.

Under sommaren görs betydlig färre bostadsaffärer jämfört med vår och höst. Men det innebär inte att det inte går att sälja på sommaren. På grund av lågt utbud och hög efterfrågan under hela våren kan den här sommaren innebära bra försäljningsmöjligheter.

• Sommaren innebär inte automatiskt att man kan göra klipp eller sälja dyrt. Nedgång i både utbud och efterfrågan tar ut varandra. I år kan det dock finnas ett uppdämt köpbehov. Utbudet har varit lågt hela våren och fler och fler bostäder säljs innan visning. Vissa spekulanter har därmed inte hittat vad de söker och kommit till skott. Och det kan innebära att fler än vanligt fortsätter att söka bostad under sommaren, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Just nu är efterfrågan starkast i Stockholm (8,2), större orter (7,7) och Göteborg (7,5). Och efterfrågan på bostadsrätter är starkare än på villasidan.

• På sommaren brukar det finnas en stark efterfrågan på framförallt mindre lägenheter i storstäder och andra större orter. Och i stora studiestäder vill många studenter hitta boende inför terminsstart. På exklusiva och dyra villor är däremot både utbud och efterfrågan lågt under sommaren, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), mars 2014:

• Hela Sverige – 7,18 (7,32 mars 2014)

• Stor-Stockholm – 8,2 (9,04 mars 2014)

• Stor-Göteborg – 7,49 (8,07 mars 2014)

• Stor-Malmö – 5,29 (5,7 mars 2014)

• Större ort – 7,69 (7,73 mars 2014)

• Mellanstor ort – 7,36 (7,1 mars 2014)

• Liten ort – 5,61 (5,63 mars 2014)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 16-24 juni 2014 och totalt svarade 348 personer.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.