Mäklarpanelen: Fortsatt köparnas marknad

Fastighetsbyråns senaste mäklarpanel visar att det fortsätter att vara fördel för köparna på den svenska bostadsmarknaden. Men det skiljer sig mycket mellan olika områden och bostadstyper. Det är svårare att sälja villor än bostadsrätter och det är i Malmö och på mindre orter där köparna har störst fördel just nu.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 3,7 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). En relativt tydlig fördel för köparna alltså, vilket även ligger i linje med hur det såg ut i september när enkäten genomfördes sist.

- Både våra mäklare och säljare uppfattar marknaden som trög och avvaktande just nu. Det tar längre tid att hitta rätt köpare och komma till avslut. Dock säljs det ändå en hel del bostäder och priserna ser väldigt stabila ut. När man säger att det är köparnas marknad innebär det inte nödvändigtvis att man kan göra klipp och köpa billigt. Dock har man som köpare en fördel i och med att det finns ett stort utbud att välja bland, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Om man bryter ner resultaten i olika segment ser man att det är störst balans mellan köpare och säljare på större ort (4,35), Stor-Göteborg (4,13) och Stor-Stockholm (4,09). Stor-Malmö är den mest utpräglade köpmarknaden med ett snitt på 1,38 på skalan mellan 0 och 10. På mindre (2,95) och medelstora (3,62) orter är det också en tydlig fördel för köparna. Mäklarna bedömer det även som svårare att sälja villor än bostadsrätter.

De öppna svaren i undersökningen visar också att det kan skilja mycket även inom olika regioner och segment.

- Mäklarna bedömer att trögheten på marknaden till stor del beror på oron kring den ekonomiska utvecklingen i omvärlden och allt som skrivs om det i tidningarna. Men de öppna svaren visar också att det kan vara väldigt enkelt att sälja vissa attraktiva bostäder. Bostäder som har bra läge, är nyrenoverade och har något extra kan säljas mycket snabbt för rekordhöga priser. Det framkommer även att det ofta är en relativt stark efterfrågan på smålägenheter, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 900 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 15-25 november och totalt svarade 553 personer.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran