Mäklarpanelen: Fortsatt ökad efterfrågan på bostadsmarknaden

Efterfrågan på bostadsmarknaden i Sverige fortsätter att öka med en stark fördel för säljarna.  Dock finns tendenser till ett trendbrott i Stockholm där efterfrågan sjunker något. Det framgår av Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel. Resultaten visar även att det kommande amorteringskravet förväntas ha marginell påverkan på efterfrågan och priserna framöver.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 484 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7.64 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 7,4 i augusti. Fördelen för säljarna på marknaden fortsätter alltså att öka på riksnivå. I storstäderna ökar efterfrågan både i Göteborg och Malmö medan man kan ana ett trendbrott i Stockholm där fördelen för säljarna sjunker något. Se siffror nedan.

• Överlag är det ju fortfarande en mycket het marknad med stark efterfrågan och snabba affärer. Men möjligen kan vi ana ett trendbrott i Stockholm. De senaste veckorna har mäklarna märkt av en något lugnare marknad med till exempel färre förhandsbud innan visning. Det kan vara en tillfällig utveckling men även en indikation på en stabilisering av priserna. Ofta startar en trend i Stockholm för att sedan sprida sig till andra delar av landet, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Amorteringskravet får liten påverkan på bostadspriserna
I Mäklarpanelen ställdes även en öppen fråga till mäklarna om hur de ser att kommande amorteringskrav påverkar efterfrågan och priserna innan och efter att det införs. De flesta menar att de nya reglerna redan har påverkat marknaden men inte kommer göra det nämnvärt framöver.

• Framförallt i våras såg vi att många ville hinna göra affärer innan amorteringskravet vilket drev upp efterfrågan och priserna. Nu finns det ju återigen en viss osäkerhetsfaktor kring beslutet men de allra flesta av våra mäklare tror att ett amorteringskrav kommer ha liten påverkan på marknaden framöver. Många banker ställer redan nu krav på amortering och själva datumet har inte så stor betydelse. Eventuellt blir det lite dämpad omsättning veckorna efter införandet men våra mäklare tror det normaliseras väldigt snabbt, säger Lars-Erik Nykvist.

Resultat

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), oktober 2015:

• Hela Sverige – 7,64 (7,40 aug 2015)

• Stor-Stockholm – 7,73 (7,87)

• Stor-Göteborg – 8,57 (7,93)

• Stor-Malmö – 8,27 (7,22)

• Större ort – 7,66 (7,95)

• Mellanstor ort – 7,83 (7,41)

• Liten ort – 7,02 (6.53)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 22-27 augusti 2015 och totalt svarade 484 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2014 förmedlade företaget cirka 43 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 75 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.