Mäklarpanelen: Oförändrade bostadspriser under 2015

Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel visar att störst del av mäklarna tror på oförändrade priser på både bostadsrätter och villor under 2015. Och de förutspår att amorteringskrav, bostadsbrist och snabba försäljningar kommer att prägla marknaden under nästa år. Svaren visar även att det är stor fördel för säljarna på marknaden just nu.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. Denna gång har de även fått ta fram sina spåkulor och sia om prisutvecklingen under 2015.

När det gäller bostadsrätter tror flest, 49,3 %, att priserna kommer vara oförändrade nästa år. Nästan lika många, 47,1 % tror dock på en uppgång. När det gäller villor så tror majoriteten, 52,3 %, på oförändrade priser medan 42,9 % tror på en uppgång.

- Den sammantagna bilden är oförändrade eller svagt stigande priser under nästa år vilket känns naturligt efter den väldigt heta marknad som varit i år. Många av mäklarna refererar till att amorteringskravet kan dämpa efterfrågan och priserna något. Samtidigt som många tar upp bostadsbristen som en faktor som håller priserna uppe. I Malmö, där priserna släpat efter, tror flest mäklare att priserna kommer gå upp. Och i Stockholm, där vi haft stora prisökningar, tror fler att priserna inte fortsätter att stiga, säger Lars-Erik Nykvist.

På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,84 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 7,72 när samma fråga ställdes i oktober och 7,18 i juni 2014. Det är alltså fortsatt en mycket tydlig fördel för säljarna på marknaden.

Vad tror du kommer att känneteckna bostadsmarknaden 2015 (sammanfattning av svaren)?:

1. Amorteringskrav skapar viss oro och leder något dämpad efterfrågan och utplanande priser. Påverkar främst större orter med dyrare bostäder.

2. Fortsatt stor bostadsbrist på tillväxtorter leder till fortsatt stark efterfrågan och stabila eller stigande priser.

3. Skillnaden mellan attraktiva och mindre attraktiva bostäder ökar. Läge, skick, styling och stil påverkar efterfrågan.

4. Minskad efterfrågan på bostäder med renoveringsbehov. Färre vill eller har möjlighet att renovera.

5. Fortsatt snabba försäljningar och mycket säljs före visning.

Vad tror du om prisutvecklingen på bostadsrätter under 2015?

• Uppgång 47,1 %

• Oförändrade 49,3 %

• Nedgång 3,6 %

Vad tror du om prisutvecklingen på villor under 2015?

• Uppgång 42,9 %

• Oförändrade 52,3 %

• Nedgång 4,8 %

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), dec 2014:

• Hela Sverige – 7,84 (7,72 okt 2014)

• Stor-Stockholm – 8,77 (8,76 okt 2014)

• Stor-Göteborg – 8,82 (8,71 okt 2014)

• Stor-Malmö – 7,56 (6,31 okt 2014)

• Större ort – 7,94 (8,12 okt 2014)

• Mellanstor ort – 7,92 (7,82 okt 2014)

• Liten ort – 6,46 (6,34 okt 2014)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 9-17 december 2014 och totalt svarade 448 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.