Mäklarpanelen: Ökad efterfrågan i början av 2016

Efterfrågan på bostadsmarknaden i Sverige har ökat i januari jämfört med innan årsskiftet.  Tendensen syns i hela landet då fördelen för säljarna ökat i samtliga redovisade segment.  Dock rapporterar mäklarna om en spretig marknad och en ny trend är att fördelen för säljarna är minst i Stor-Stockholm.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 508 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,42 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 6,95 när samma fråga ställdes i december. Fördelen för säljaren är nu alltså större jämfört med december även om efterfrågan inte är lika stark som tidigare under hösten 2015.

-Vi såg en avmattning i november och december men nu ser vi alltså en ökad efterfrågan igen. Utvecklingen ser likadan ut över hela landet. Dock kan man se i mäklarnas svar att marknaden är lite spretig. Vissa bostäder går fortfarande väldigt snabbt och dyrt medan det är lite trögare för andra. Det känns som att det står och väger lite på marknaden, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Starkast efterfrågan är det i Stor-Malmö med en fördel mycket fördel säljarna (8,0) följt av mellanstora orter (7,68). Något som är ovanlig är att fördelen för säljarna nu är minst i Stor-Stockholm (7,25) i jämförelse med de andra segmenten

- Även i Stockholmsområdet är det en ökad efterfrågan i januari jämfört med december. Men det är intressant att se att fördelen för säljarna nu är minst i huvudstaden. Stockholm brukar bana väg för övriga marknader och det kan tyda på att vi ändå har en mer långvarig utplaning av priserna, säger Lars-Erik Nykvist.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), dec 2015:

• Hela Sverige – 7,42 (7,11 dec 2015)

• Stor-Stockholm – 7,25 (6,95)

• Stor-Göteborg – 7,46 (6,94)

• Stor-Malmö – 8 (7,45)

• Större ort – 7,45 (7,17)

• Mellanstor ort – 7,68 (7,2)

• Liten ort – 7,3 (7,13)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 27 januari till 2 februari 2016 och totalt svarade 508 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2015 förmedlade företaget cirka 48 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 93 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med 13 kontor i Spanien och 2 i Portugal.