Mäklarpanelen: Stillastående priser resten av året

Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel visar att köparna på bostadsmarknaden fortfarande har ett tydligt övertag och att vårens återhämtning har kommit av sig. En majoritet av mäklarna tror på stillastående priser på både bostadsrätter och villor under resten av 2024. Marknaden spretar åt olika håll och det rekordstora utbudet dämpar, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 378 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 3.54 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 3,58 när samma fråga ställdes i april och 3,14 i juni 2023. Köparna har alltså fortsatt tydligt övertag på marknaden och återhämtningen som märkts under våren har kommit av sig. Efterfrågan sjunker relativt tydligt i Stor-Göteborg och Stor-Malmö medan Stor-Stockholm går mot strömmen med minskat övertag för köparna.

• Det har varit mer positiva vibbar på marknaden under våren med fler affärer och stigande priser. Men det är också en väldigt spretig marknad med ett utbud som är dubbelt så stor som en historiskt sett normal nivå. Vissa bostäder säljs snabbt och dyr medan andra inte blir sålda alls. Jag förstår och det är förvirrande för bostadskonsumenterna och svårt att navigera i, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Stillastående priser resten av året
Mäklarna fick även svara på vad de tror om prisutvecklingen under resten av året. När det gäller bostadsrätter tror 59 % av mäklarna på stillastående priser, 33 % på stigande och 8 % på sjunkande. När det gäller villor tror 52 % på stillastående priser medan 44 % tror på stigande priser och 5 % på sjunkande. Fler tror alltså på stigande villapriser än bostadsrättspriser och på villasidan sticker Göteborg och Malmö ut där en majoritet av mäklarna tror på stigande priser resten av året.

• Vi har haft relativt tydliga prisökningar under våren och det vore märkligt om inte det stora utbudet hade en dämpande effekt framåt under sommaren och hösten. Vi trodde att utbudet skulle sjunka till mer normala nivåer succesivt men vi ser inte det. Högt belånade bostadsrättsföreningar har också fått det tuffare i takt med att deras lån med låga bundna räntor löper ut vilket också håller emot prisökningar, fortsätter Johan Engström.

Resultat från Mäklarpanelen juni 2024:

”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna).

Totalmarknad Juni April Jan Dec Okt Aug Juni April Jan Dec Okt Aug Juni
Riks 3,54 3,58 3,01 2,6 2,47 2,98 3,14 3,20 2,78 2,36 2,51 3,21 3,74
Stor-Stockholm 3,91 3,71 3,17 2,65 2,21 2,90 3,40 3,68 3,08 2,42 2,20 2,19 2,49
Stor-Göteborg 3,44 3,89 2,77 2,11 2,02 2,73 2,95 3,19 2,44 1,53 1,61 2,36 3,39
Stor-Malmö 3,37 3,64 2,74 2,58 2,29 3,79 3,57 2,90 2,68 1,94 2,47 3,08 4,08
Större ort 3,17 3,29 2,58 2,21 2,17 2,44 2,73 2,60 2,31 2,32 2,31 2,87 3,22
Mellanstor ort 3,47 3,54 3,12 2,56 2,67 2,93 3,12 3,00 2,87 2,39 2,67 3,21 4,02
Mindre ort 3,52 3,53 3,11 2,95 2,82 3,29 3,13 3,32 2,81 2,62 2,90 3,88 4,61

”För vilka är nyproduktionsmarknaden mest fördelaktig just nu”, på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna).

Nyproduktion Juni April Jan Dec Okt Aug Juni April Jan Dec Okt Aug Juni
Riks 2,46 2,19 2,24 1,94 2,08 2,35 2,53 2,47 2,81 2,81 2,89 3,52 4,11
Stor-Stockholm 3,09 2,13 2,24 2,06 1,99 2,03 2,45 2,88 2,59 2,29 2,34 2,87 3,04
Stor-Göteborg 1,57 2,07 1,63 1,55 1,62 2,10 2,06 2,09 2,50 2,80 3,15 3,33 4,43
Stor-Malmö 2,16 2,28 2,04 2,33 1,45 2,00 2,76 2,62 3,73 3,08 3,07 2,77 4,10
Större ort 2,38 1,73 1,9 1,45 1,98 2,10 2,16 2,37 2,70 3,15 2,25 3,81 3,70
Mellanstor ort 1,85 2,23 2,51 2,07 2,34 2,71 2,76 2,23 3,30 2,85 3,22 3,52 4,62
Mindre ort 2,87 2,43 2,39 2,08 2,25 2,48 2,64 2,43 2,59 2,96 3,14 3,81 4,40

”Hur tror du att priserna på bostadsrätter i ditt område kommer att utvecklas under resten av 2024?”

Bostadsrätt Stigande Stillastående Sjunkande
Riks 33% 59% 8%
Stor-Stockholm 45% 48% 8%
Stor-Göteborg 32% 63% 5%
Stor-Malmö 39% 61% 0%
Större ort 34% 63% 3%
Mellanstor ort 22% 67% 10%
Mindre ort 26% 61% 14%

”Hur tror du att priserna på villor i ditt område kommer att utvecklas under resten av 2024?”

Villa Stigande Stillastående Sjunkande
Riks 44% 52% 5%
Stor-Stockholm 39% 51% 10%
Stor-Göteborg 55% 45% 0%
Stor-Malmö 69% 31% 0%
Större ort 36% 58% 6%
Mellanstor ort 43% 54% 4%
Mindre ort 43% 53% 4%

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1100 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 10-17 juni 2024 och totalt svarade 378 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Henrik Lenander, affärsområdesansvarig nyproduktion på Fastighetsbyrån

E-post: henrik.lenander@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 550 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.