Mäklarpanelen Spanien: Stor valutaeffekt på spanska bostadsmarknaden

Den senaste Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån i Spanien visar att efterfrågan från svenskar på den spanska bostadsmarknaden sjunker. Samtidigt stiger efterfrågan på marknaden som helhet med bland annat köpstarka spanjorer, tyskar och belgare. Valutaeffekterna är väldigt påtagliga just nu, kommenterar Martin Posch, affärsområdeschef för Fastighetsbyrån utland.

I Mäklarpanelen Spanien från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag i Spanien, har 43 av företagets mäklare på Costa del Sol, Costa Blanca, Mallorca, Gran Canaria och Barcelona svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden just nu.

På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 6.05 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna), det vill säga ett övertag för säljarna på marknaden. Det kan jämföras med 5,66 i juli och 5,02 för ett år sedan. På frågan ”Hur stark är efterfrågan från svenska köpare på din marknad just nu?” blev snittet 2,65 på en skala mellan 1 (mycket svag) till 6 (mycket stark), det vill säga en relativt svag efterfrågan och en minskning från 2,74 i juli.

• Efterfrågan är stabil överlag och vi har ett relativt lågt utbud på många orter. Samtidigt är valutaeffekterna väldigt påtagliga. Efterfrågan är generellt stark från länder med Euro, till exempel spanjorer och tyskar. Många av våra kontor nämner även belgare som en stark köpnation just nu. Samtidigt fortsätter efterfrågan från svenskar att sjunka och vi ser samma tendens med norrmännen, säger Martin Posch, affärsområdeschef för Fastighetsbyrån utland.

Stillastående priser resten av året
På frågan ”Hur utvecklas bostadspriserna på din marknad just nu?” svarade 65 % av mäklarna att de är stillastående. 57 % av mäklarna spår även att priserna kommer att vara stillastående fortsatt under 2023 medan 30 % tror på stigande priser.

• Prisökningen verkar ha stannat av något och färre av våra mäklare tror på stigande priser framåt, jämfört med i juli. Men många svenskar, som ägt boende i Spanien i några år, tycker fortsatt att det är ett bra säljläge. Priserna har gått upp stadigt under flera år och även här får ju valutaeffekten stor betydelse, säger Martin Posch, affärsområdeschef för Fastighetsbyrån utland.

Resultat från Mäklarpanelen Spanien okt 2023:

Hur stark är efterfrågan från svenska köpare på din marknad just nu? Skala 1 (mycket svag) till 6 (mycket stark).

Efterfrågan Sverige Okt Juli April Jan Okt Juli April Jan Okt
2,65 2,74 2,95 2,85 2,71 3,83 4,63 4,77 4,86

För vilka är bostadsmarknaden i ditt område mest fördelaktig just nu? Skala 0 (Köparens marknad) till 10 (säljarens marknad).

Köpare vs säljare Okt Juli April Jan Okt Juli April Jan Okt
Spanien 6.05 5,66 5,73 6,15 5,02 6,48 6,83 5,32 4,69

Hur utvecklas bostadspriserna på din marknad just nu?

Prisutveckling Okt Juli April Jan Okt Juli April Jan Okt
Stigande 30% 54% 49% 18% 24% 67% 80% 74% 51%
Stillastående 65% 43% 46% 76% 68% 29% 20% 23% 45%
Sjunkande 5% 3% 5% 6% 7% 5% 0 3% 4%

Hur tror du att bostadspriserna på din marknad kommer att utvecklas fortsatt under året?

Prisutveckling året Okt Juli April Jan Okt Juli April Jan
Stigande 31% 47% 58% 33% 12% 49% 86% 90%
Stillastående 57% 50% 31% 61% 54% 37% 14% 10%
Sjunkande 12% 3% 11% 6% 34% 15% 0 0

Om Mäklarpanelen Spanien
Mäklarpanelen Spanien är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 60 utlandsmäklare på Costa del Sol, Costa Blanca, Mallorca, Gran Canaria och i Barcelona. Den senaste enkäten genomfördes 9-16 oktober 2023 och totalt svarade 43 personer.

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel:
+34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 19 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.