Mäklarpanelen Spanien: Urstark svensk efterfrågan på bostäder i Spanien

Mäklarpanelen Spanien visar att efterfrågan från svenskar på bostäder i Spanien är väldigt stark just nu. På marknaden som helhet har köparna en viss fördel och en svagare köpkraft från spanjorer ger utländska bostadsköpare bra förutsättningar.

Bo i Spanien

I Mäklarpanelen Spanien från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag i Spanien, har 35 av företagets mäklare på Costa del Sol, Costa Blanca, Mallorca, Gran Canaria och Barcelona svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden just nu. På frågan ”Hur stark är efterfrågan från svenska köpare på din marknad just nu?” blev snittet 4,86 på en skala mellan 1 (mycket svag) till 6 (mycket stark).

• Det finns ett uppdämt behov efter pandemin och en jämförelsevis stark bostadsmarknad och ekonomi i Sverige ger goda förutsättningar för svenska köpare. Under september förmedlade vi fler bostäder än någon månad tidigare vilket bekräftar en urstark efterfrågan från svenskar just nu, säger Martin Posch, affärsområdeschef för Fastighetsbyrån utland.
  • Efterfrågan från svenskar är betydligt starkare än från andra nationaliteter, främst när det kommer till nyproduktion. Köparna är något yngre än tidigare och många ser möjligheter att jobba från Spanien i längre perioder tack var den ökade flexibiliteten som pandemin medfört. Vi ser även en trend att svenskar som redan äger en bostad i Spanien är intresserade av att sälja för att uppgradera till något större, säger Henrik Björkman, på Fastighetsbyråns kontor i Fuengirola.

Fördel för köparna på marknaden
På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 4,69 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna), det vill säga en liten fördel för köparna. Svaren visar även att en majoritet, 51 %, har stigande priser på sin marknad medan 46 % har stillastående priser och endast 3 % sjunkande priser.

• Marknaden som helhet är relativt stabil med svaga prisökningar. Spanjorernas köpkraft är inte särskilt stark just nu vilket ger utländska köpare en fördel. För svenskar som drömmer om en bostad i solen kan det vara ett bra läge, säger Martin Posch.

Resultat från Mäklarpanelen Spanien oktober 2021:

Hur stark är efterfrågan från svenska köpare på din marknad just nu? Skala 1 (mycket svag) till 6 (mycket stark).

Efterfrågan från svenskar Okt
4,86

För vilka är bostadsmarknaden i ditt område mest fördelaktig just nu? Skala 0 (Köparens marknad) till 10 (säljarens marknad).

Köparnas eller säljarnas marknad? Okt
4,69

Hur utvecklas bostadspriserna på din marknad just nu?

Prisutveckling Okt
Stigande priser 51 %
Stillastående priser 46 %
Sjunkande priser 3 %

Mäklarpanelen Spanien är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 50 utlandsmäklare på Costa del Sol, Costa Blanca, Mallorca, Gran Canaria och i Barcelona. Den senaste enkäten genomfördes 6-12 oktober 2021 och totalt svarade 35 personer.

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel:
+34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 19 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.