Något svalare bostadsmarknaden i sommar – men fortsatt högtryck

Under sommaren sjunker både utbud och efterfrågan relativt kraftigt på bostadsmarknaden – men det är inte stiltje.  Det är fortfarande fördel för säljarna och mäklarna tror på stillastående eller något stigande priser under semesterperioden. Det framgår av Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel.

Under sommaren sjunker både utbud och efterfrågan relativt kraftigt på bostadsmarknaden – men det är inte stiltje. Det är fortfarande fördel för säljarna och mäklarna tror på stillastående eller något stigande priser under semesterperioden. Det framgår av Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 433 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 6,8 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det är alltså en fortsatt tydlig fördel för säljarna på marknaden även snittet sjunkit sedan den senaste mätningen i april (7,89). Framförallt kan man se att efterfrågan sjunkit i Stockholm och Göteborg.

• Innan Finansinspektionen meddelade att det inte blir amorteringskrav från första augusti hade vi en extremt hög efterfrågan, framförallt i Stockholm och Göteborg. Nu har marknaden svalnat något och vi ser inte samma stress att göra affärer längre. Dock är det fortfarande säljarnas marknad över hela Sverige och de flesta av våra mäklare tror på hög efterfrågan hela sommaren, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Stillastående eller något stigande priser i sommar
Både utbud och efterfrågan går ner under sommaren vilket gör att priserna normalt inte påverkas nämnvärt av lågsäsongen. När det gäller bostadsrätter tror 71,4 % av mäklarna på stillastående priser över sommaren, 22,2 % tror att priserna kommer att stiga och 6,3 tror på en nedgång. När det gäller villor tror något fler, 25,8 %, på stigande priser och något färre, 3,6 %, på sjunkande priser.

• Egentligen är det varken bättre eller sämre att köpa, eller sälja, sin bostad under sommaren. Sjunkande utbud och efterfrågan tar ut varandra och skapar en balans. Hela året har dock säljarna haft en fördel vilket våra mäklare tror kommer hålla i sig över sommaren. Och vissa typer av bostäder kan tajmingmässigt vara bra att sälja under sommaren, t ex små bostäder i universitetsstäder där många vill köpa innan terminsstart, säger Lars-Erik Nykvist.

Priserna kan stiga i höst
När mäklarna får förutspå prisutveckling under hösten så tror en majoritet, 50,4, på stillastående priser på bostadsrätter. Men nästan lika många tror på stigande priser, 41,7 %. 7, 9 % tror på sjunkande priser på bostadsrätter. När det gäller villor tror 51,4 % på stillastående priser, 42 % på stigande priser och 6,6 på sjunkande priser.

Resultat

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), april 2015:

• Hela Sverige – 6,8 (7,89)

• Stor-Stockholm – 6,78 (9,08)

• Stor-Göteborg – 6.61 (8,78)

• Stor-Malmö – 7,4 (8,36)

• Större ort – 7,25 (8,06)

• Mellanstor ort – 7,07 (7,72)

• Liten ort – 6,39 (6,37)

Hur tror du att prisutvecklingen kommer att vara på bostadsrätter under sommaren?

• Stigande priser 22,2 %

• Stillastående priser 71,2 %

• Sjunkande priser 6,3 %

Hur tror du att prisutvecklingen kommer att vara på villor under sommaren?

• Stigande priser 25,8 %

• Stillastående priser 70,6 %

• Sjunkande priser 3,6 %

Hur tror du att prisutvecklingen kommer att vara på bostadsrätter under hösten?

• Stigande priser 41,7 %

• Stillastående priser 50,4 %

• Sjunkande priser 7,9 %

Hur tror du att prisutvecklingen kommer att vara på villor under hösten?

• Stigande priser 42 %

• Stillastående priser 51,4 %

• Sjunkande priser 6,6 %

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 17-23 juni 2015 och totalt svarade 433 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2014 förmedlade företaget cirka 43 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 75 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.