Norrbotten i toppen – Jönköping i botten

Nu har fritidshusmarknaden kommit igång runt om i hela Sverige. På fem år har priserna på fritidshus stigit med 3 procent i Sverige som helhet. Men i vilka områden har priserna gått upp och ner mest? Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, har tagit fram siffror som visar att fritidshusägare i Norrbottens län är de största vinnarna med en uppgång på 31 procent. Störst nedgång har det varit i Jönköpings län med en nedgång på 18 procent.

För att få en bild av hur prisökningen på fritidshus sett ut de senaste fem åren i olika områden har Fastighetsbyrån bett Mäklarstatistik jämföra försäljningspriser på fritidshus under april 2014 till mars 2015 med samma period 2009/2010. Snittökningen i landet ligger på + 3 %. Fritidshusägare i Norrbotten län kan glädjas åt högst prisökning med + 26 % på fem år. Störst nedgång har det varit i Jönköpings län med – 18 %. På kommunnivå kan fritidshusägare i Robertsfors i Västerbottens län vara glada över en prisökning på hela 129 procent. Störst prisnedgång har Oskarshamns kommun haft med – 45 %.

• Prisuppgången på fritidshus har, till skillnad från bostadsrätter och villor, varit relativt blygsam de senaste åren även om man kan se väldigt stora skillnader från ort till ort. Stigande priser på permanentboende och strängare finansieringskrav gör att färre har möjlighet att investera i ett fritidshus. Och den situationen kommer nog hålla i sig, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Norrtälje är den kommun där det säljs överlägset flest fritidshus i Sverige. Där har snittpriset gått upp 4 % de senaste fem åren och ligger nu på 1 333 917 kr. Även om inte priserna är på uppgång så finns det en efterfrågan.

• I år har marknaden kommit igång bra och det finns definitivt en efterfrågan. Drömmen om ett fritidshus på landet lever fortfarande hos väldigt många. En köpstark grupp är de som gjort någon typ av bostadskarriär men nu inte har planer på att flytta från sitt permanentboende. De har ofta utrymme att öka belåningen och ha råd med fritidshuset, säger Lasse Tapper, mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån i Norrtälje.

Länssiffror – Norrbotten i topp, Jönköping i botten

Vinnare, län Förlorare, län
Norrbotten, + 31 % Jönköping, - 18 %
Västerbotten, + 26 % Kronoberg, - 15 %
Dalarna, + 18 % Örebro, - 12 %
Gävleborg, + 18 % Skåne, - 10 %
Värmland, + 10 % Kalmar, - 8 %

Kommunsiffror – Berg vinnare, Arvika förlorare

Vinnare, kommun Förlorare, kommun
Robertsfors, + 129 % Oskarshamn, - 45 %
Sigtuna, + 101 % Munkedal, - 38 %
Lidköping, + 95 % Nässjö, - 35 %
Orsa, + 86 % Örkelljunga, - 34 %
Mariestad, + 62 % Askersund, - 30 %

Beskrivning av siffrorna
Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla fritidshusförsäljningar gjorda april 2009-mars 2010 med samma period 2014/2015. Det är den procentuella ökningen som redovisas. De kommuner som haft färre än 10 försäljningar under någon av perioderna är borttagna. Svensk Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 80 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

SE BIFOGAD FIL MED ALLA KOMMUNERS SIFFROR (förutom kommuner med färre än 10 försäljningar under någon av perioderna).

Kontakta gärna något av Fastighetsbyråns kontor för kommentarer kring enskilda kommuners prisutveckling: http://www.fastighetsbyran.se/har-finns-vi/

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2014 förmedlade företaget cirka 43 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 75 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.