Ny bok om Fastighetsbyrån, framgång och franchise

På 90-talet hade Fastighetsbyrån stora problem men 1998 kom vändningen. Sedan omvandlingen till franchise har omsättningen tredubblats, marknadsandelarna fördubblats och företaget blivit en lönsam marknadsledare på fastighetsmäklarmarknaden. I den nya boken beskrivs Fastighetsbyråns utveckling och franchisekonceptets framgångsfaktorer och fallgropar.

Fastighetskrisen i början på 90-talet slog hårt mot Fastighetsbyrån och under större delen av 90-talet arbetade företaget i stark motvind. Efter många års diskussioner togs till slut beslutet om franchisering 1998 – för att rädda företaget och skapa lönsamhet. Beslutet visade sig vara början på en framgångssaga. År för år har omsättningen och marknadsandelarna ökat och företaget har växt organiskt med god lönsamhet. I dag är företaget marknadsledare med en omsättning på 1,4 miljarder och ca 250 franchisekontor runt om i Sverige.

- Det är en exceptionell utveckling. I boken vill vi beskriva den resan. Franchiseringen har definitivt varit motorn i Fastighetsbyråns framgång men strategierna och utförandet bakom konceptet är minst lika viktigt, säger Per Johnler, styrelseordförande och tidigare VD på Fastighetsbyrån.

Boken beskriver Fastighetsbyråns historia med fokus på franchiseringen och hur man arbetat med bland annat övergripande strategier, affärsmodell, marknadsföring och rekrytering under processen. Boken, med titeln ”Ingen trodde på Fastighetsbyrån. Alla hade fel.”, tar också upp franchise som bolagsform och belyser bland annat olika typer av franchise och vad som krävs för att lyckas.

- Vi vill också belysa franchise som bolagsform som ibland utmålas rätt negativt. Franchise passar mäklarbranschen och vi har hittat ett recept där både franchisegivare, franchisetagare och medarbetare gynnas och motiveras. Fastighetsbyråns framgång har varit att uppmuntra kreativitet och egna initiativ men samtidigt skapa stark motivation att utnyttja det övergripande konceptet, säger Per Johnler.

Boken är skriven av Håkan Årblom på uppdrag av Fastighetsbyrån och innehåller foton av bland annat Bruno Ehrs. Inom kort kommer boken att finnas tillgänglig att beställa på webben för 189 kronor.

För mer information och beställning av boken:

Per Johnler, Styrelseordförande Fastighetsbyrån
E-post: per.johnler@swedbank.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran