Ny undersökning: Svenskar väljer landsbygd framför storstad

När svenskarna får välja var de vill bo nästa gång de byter boende så väljer flest landsbygd, enligt en ny sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Fastighetsbyrån. På andra plats kommer en mellanstor ort och först på tredje plats kommer storstad. Resultaten visar även att säkerhet och trygghet är det viktigaste kriteriet vid val av boendeort. Ökad otrygghet i samhället påverkar boendepreferenser mer och mer, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

I en ny sifo-undersökning genomförd av Verian har Fastighetsbyrån bland annat undersökt vilken typ av ort svenskar mellan 18-84 år föredrar. På frågan ”Var skulle du helst vilja bo nästa gång du byter boende?” svarade flest, 19 %, landsbygd. 17 % skulle helst vilja bo i en mellanstor ort och 15 % väljer storstad.

Resultaten visar även att det viktigaste kriteriet när svenskarna väljer bostadsområde är att det är säkert och tryggt. På andra plats kommer närhet till fin natur och grönområden följt av urvalskriteriet att den typ av bostad jag vill bo i finns där.

• Vi kan återigen se en typ av grön våg. För några år sedan såg vi samma tendens men då på grund av pandemin. Nu kan vi se att fler och fler vill söka sig till orter som de upplever som trygga, och flytta från mer otrygga och utsatta områden. Ökad otrygghet i samhället påverkar boendepreferenser mer och mer, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Män och barnfamiljer föredrar landsbygd mest
Bland de som vill bo på landsbygd är män 30-49 år överrepresenterade med 27 %, tillsammans med barnfamiljer (24 %) och boende i Småland och öarna (28 %). Fler män över lag (22 %) väljer landsbygd, jämfört med kvinnor (15 %). Män är också överrepresenterade bland de som vill eller funderar över att flytta på grund av ökat våld och gängkriminalitet.

• En levande landsbygd är positiv och en minskad urbanisering behöver inte vara ett problem i sig. Dock är orsaken till utvecklingen vi ser, med ökad otrygghet och kriminalitet, ett enormt problem för hela samhället. Problematiken kräver en kraftsamling med samverkan från många olika håll. En pusselbit är att jobba långsiktigt med en hållbar stadsutveckling som ger bra förutsättningar för trygghet, säger Johan Engström.

Bostadsköpare söker trygghet och fin natur på Orust
Många av Fastighetsbyråns mäklare på mindre orter uttrycker att trygghet, säkerhet och lugn miljö har blivit mer och mer centralt hos bostadsköpare. Detta märks bland annat på Orust där även den fina naturen lockar.

• Den här utvecklingen har blivit mer påtaglig under en längre period. Merparten av de som köper hus här är ute efter just en lugnare och tryggare miljö än det storstäderna kan erbjuda. Det som främst lockar med Orust är, förutom lugnet, en underbar natur och havet. Både för permanent- och fritidsboende, säger Alexander Hellohf, fastighetsmäklare på Fastighetsbyråns kontor på Orust.

Resultat från undersökningen

Var skulle du helst vilja bo nästa gång du byter boende?

1. Landsbygd, 19 % (Män 30-49 år 27 %, Man 22 %, Kvinna 15 %, Småland med öarna 28 %, bort tillsammans med partner och barn 24 %)
  2. I en mellanstor stad, 17 % (18-29 år 29 %)
  3. I någon av de tre största städerna (Sthlm, Gbg, Malmö), 15 % (Stockholmare 39 %)
  4. Småstad, 11 %
  5. Utomlands, 10 %
  6. Jag vill aldrig byta boende, 19 %
  7. Tveksam, vet ej, 9 %

Vad är viktigast när du väljer bostadsområde (flera svar möjliga)?

1. Att det är säkert och tryggt, 50 %
  2. Närhet till fin natur och grönområden, 49 %
  3. Den typ av bostad jag vill bo i finns där, 38 %
  4. Bra kommunikationer, 35 %
  5. Närhet till arbete, 22 %
  6. Ingen störande trafik, 20 %
  7. Närhet till vänner/familj, 19 %
  8. Att det finns bra skola/förskola, 11 %
  9. Möjlighet att utöva fritidsintressen/aktiviteter, 11 %
  10. Bra utbud av nöjen/kultur/shopping, 7 %
  11. Att jag känner till området väl, 7 %
  12. Annat, 4 %
  13. Bra vård och omsorg, 3 %
  14. Tveksam, vet ej, 1 %

Skulle du vilja flytta från ditt nuvarande bostadsområde på grund av otrygghet kopplat till våld och gängkriminalitet?

• Ja, 9 % (Män 18-29 år 19 %, hyr lägenhet 14 %)
  • Nej, 86 %
  • Tveksam, vet ej, 5 %

Har något av följande fått dig att fundera på att flytta till ett nytt område, ort eller land under de senaste fyra åren? Ökat våld och gängkriminalitet.

• Ja, 19 % (Man 25 %, Kvinna 14 %)
  • Nej, 77 %
  • Tveksam, vet ej 4 %

Hur orolig är du för att du eller din familj ska utsättas för våld kopplat till gängkriminalitet, exempelvis sprängningar och skjutningar, i ditt bostadsområde?

• Mycket orolig, 1 % (Män 2 %)
  • Ganska orolig, 8 % (Män 10 %, kvinnor 6 %, hyr lägenhet 12 %, bor själv med barn 16 %)
  • Inte särskilt orolig, 45 %
  • Inte alls orolig, 44 % (64 % på landsbygd, 35 % storstad)
  • Tveksam, vet ej, 1 %

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Fastighetsbyrån. Den bygger på 1002 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 7 juni – 13 juni 2024.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 550 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.