Ny webbserie – Var ska vi bo? Experter tar över spekulanternas jakt på drömbostaden

I en ny webbserie från Fastighetsbyrån ger paret Emil och Frida hela ansvaret att hitta drömbostaden till en expertpanel bestående av en välmeriterad psykolog, en stjärndesigner och en av Sveriges mest framstående mäklare. I serien tar Fastighetsbyrån ett nytt grepp på processen att köpa en bostad och tar upp olika frågeställningar och tips utifrån experternas olika synvinklar. I det fjärde och sista avsnittet presenteras den handplockade bostaden för Emil och Frida och de ställs inför frågan ”Vill ni lägga ett bud?”.

Vägen till drömboendet är sällan spikrak och ibland är den så krokig att man väljer att ge upp. I en ny undersökning från Novus på uppdrag av Fastighetsbyrån uppger många svenskar att de upplever processen som spännande men även energikrävande (38%) och stressig (26%). Många tycker det är svårt (16%) och var tionde svensk uppger att detta gjort att de avstått från att köpa bostad. Bland stockholmarna svarar nära en av fem (17%) samma sak. I åldersgruppen 18–29 år uppger nästan hälften (48%) att de saknar kunskap för att kunna köpa en bostad.

- Vi testar ett helt nytt grepp genom att låta en expertgrupp ta över jakten på drömbostaden. Vi vet att många upplever köpresan som krånglig och många beslut ska fattas ofta under tidspress. Det handlar ofta om väldigt mycket känslor, både positiva och negativa, samtidigt som det gäller att vara rationell. Genom de olika experterna kan vi belysa olika aspekter av ett bostadsköp och bjuda på många bra tips, säger Johan Vesterberg, PR & kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Emil och Frida ska hitta drömbostaden utan att själva gå på visning

I seriens fyra avsnitt får vi följa Emil och Frida, som idag bor i en tvårumslägenhet i Enskede i Stockholm, och som letar nytt boende men som kört fast i jakten på drömbostaden. Till sin hjälp får de en expertpanel som med hjälp av Fastighetsbyråns digitala tjänster ska försöka hitta drömbostaden åt paret. Expertpanelen, som består av psykologen Björn Hedensjö, inredningsdesignern Gitte Dahl och fastighetsmäklaren Pia-Lotta Svensson, tar över hela köpprocessen. Utifrån en grundlig behovsanalys söker de lämpliga bostäder, utvärderar dem, går på visningar och kommer slutligen fram till en bostad att presentera för paret. I det sista avsnittet får Emil och Frida se den handplockade bostaden och ställs inför valet ”Vill ni lägga ett bud?”.

Mer info och alla avsnitt hittas här: www.fastighetsbyran.com/varskavibo

Experterna som hjälper deltagarna hitta drömboendet:

Björn Hedensjö, psykolog och författare

Björn är psykolog och författare med mångårig erfarenhet. Förutom att vara verksam som psykolog har han bland annat annat skrivit boken Tid att leva om stress och stresshantering. Han driver även den framgångsrika podden Dumma Människor tillsammans med Lina Thomsgård, där han utforskar populärkultur, psykologi och framför allt – mänskligt beteende.

Gitte Dahl, inredningsdesigner

Gitte har jobbat som inredare sen 1997 då hon tog examen vid Wolff Dekorasjon og Reklameskole i Oslo. Hon har jobbat med inredning i Oslo, Dubai, London och Stockholm, både för stora företag som IKEA och JM men även mot privatpersoner. De senaste åren har Gitte jobbat med inredningskoncept för bostadsutvecklare.

Pia-Lotta Svensson, Fastighetsmäklare

Pia-Lotta har lång erfarenhet som mäklare och är en av de mest framstående profilerna i branschen. Hon har blivit utsedd till ”Årets mäklare” på Fastighetsbyrån två gånger och får frekvent uttala sig som expert i olika medier och produktioner.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fastighetsbyrån. Den bygger på 1143 intervjuer bland svenska allmänheten och är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat. Datainsamlingen gjordes mellan 15 och 21 oktober 2020.

Johan Vesterberg
Presschef
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se
Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2018 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Fastighetsbyrån har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.