Nya siffror från spanska bostadsmarknaden: Köpläge på Mallis?

Nya siffror från spanska inskrivningsmyndigheten visar att bostadspriserna i landet stiger med 0,8 procent under Q1 och antalet bostadsaffärer ökar med 16,6 procent, jämfört med Q4. Antal bostadsköp av svenskar ökar 10 procent jämfört med fjärde kvartalet men sjunker något jämfört med Q1 2021. Prismässigt sticker Balearerna, där svenskfavoriten Mallorca ingår, ut med men tydlig prisnedgång.

Enligt inskrivnings­myndig­heten Registradores nya rapport från den 21 maj 2024 såldes 151 476 bostäder i Spanien under Q1 vilket är en ökning med 16,6 % jämfört med Q4. Bostadspriserna har ökat något, + 0,8 %, under kvartalet jämfört med Q4. Men det finns geografiska variationer och Balearerna som har högst andel utländska köpare, 32 %, sticker ut med en prisnedgång på tydliga - 4,9 % under kvartalet. I Palma stad har dock bostadspriser fortsatt att öka, med + 5,1 % under kvartalet.

• Marknaden i Spanien som helhet är väldigt stabil med små prisvariationen. Men det finns relativt stora geografiska skillnader som bland annat beror på den utländska efterfrågan. Mallorca har haft en väldigt kraftig prisökning de senaste åren men nu kan vi se avvikande siffror. Men alla de svenskar som är sugna på just Palma har tyvärr inte fått ett bättre köpläge, säger Martin Posch affärsområdeschef för Fastighetsbyrån Utland.

Sverige halkar efter Kina
Antalet köp av svenskar var 602 stycken under första kvartalet vilket är en ökning med 10 % jämfört med Q4, men en minskning med 3,5 % jämfört med Q1 2023. Sverige halkar nu ner på tolfte plats på listan över de största köparnationerna i Spanien, efter Kina på elfte plats. Andelen utländska köp av totalen minskar 1 % till 14,21 %.

Källa: Collegio de Registradores & Consejo General del Notariado

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel: +34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 21 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.