Rekord för svenska bostadsköp i Spanien

Nya siffror från spanska inskrivningsmyndigheten visar att 1 225 svenskar köpte bostäder i Spanien under första kvartalet. Det är det högsta antalet svenska köp sedan vi började synas i statistiken 2013. Även bostadspriserna stiger och närmar sig nu toppnoteringarna från 2007.

Enligt inskrivnings­myndig­heten Registradores nya rapport från den 17 maj 2022 såldes 164 299 bostäder i Spanien under Q1 2022. Av dem gjordes 13,17% av utländska medborgare, en ökning med 0,56 %. Antalet köp av svenskar var hela 1 225 stycken, en ökning på 23,83 % jämfört med Q4. Det är det och högsta antalet någonsin (sedan 2013 då statistik på svenska köp startade).

Sverige är nu femte största köparnationen i Spanien efter att ha gått om belgiska köpare i Q1. På kustområdena är Sverige fjärde största köparnation, nu endast 1,2 procentenheter efter Frankrike. I Alicanteregionen, med svenskfavoriterna Albir, Alicante och Torrevieja, är nu hela 41 % av köpen gjorda av icke spanjorer, och i Balearerna och Mallorca 35 %.

• Intresset från svenskar är verkligen rekordstort och vi ser en kraftig ökning i antal köp jämfört med fjärde kvartalet. Möjligen kommer vi se en viss avmattning framåt kopplat till kriget i Ukraina och oro kring ekonomin. Dock har vi ett relativt litet utbud och vår känsla är en fortsatt stark efterfrågan, säger Martin Posch,

Priser närmar sig toppnotering
Under Q1 ökade priserna med 3,1 %. Nyproducerade bostäder steg med 1,6 % och begagnade bostäder med 3,5 %. Priserna ligger nu endast 2,74 % under rekordpriserna 2007 och på rullande 12 månader har priserna ökat med 10,61 %.

• Vi närmar oss prisrekorden vi hade innan 2007 och har priserna har ökat med hela 54 procent sedan bottennoteringarna 2014. Den kraftiga prisökningen, relativt svag krona och en stark efterfrågan gör vissa svenskar som funderat på att sälja tycker att det är ett bra läge nu, fortsätter Martin Posch.

Källor: Collegio de Registradores och Fastighetsbyråns egna statistik sedan 2008.

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel: +34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 19 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.