Rekordfå bostadsaffärer 2023 – de går mot strömmen

Bostadsåret 2023 präglas av rekordfå bostadsaffärer. Antal villa- och bostadsrättsförsäljningar i landet har sjunkit med 12 procent från 2022 och med hela 25 procent från 2021, visar en sammanställning Fastighetsbyrån gjort. Men variationen i landet är stor och lokala förhållanden, nyproduktion och företagsklimat gör att vissa län och kommuner sticker ut.  Västerbottens län går tydligast mot strömmen medan Gotland har det största tappet.

När man sammanfattar bostadsåret 2023 så har villapriserna sjunkit svagt medan bostadsrättspriserna gått upp 1,5 %. Dock har bostadsmarknaden präglats mest av avvaktande konsumenter, ett rekordstor utbud och rekordfå bostadsaffärer. En sammanställning Fastighetsbyrån gjort av siffror från Svensk Mäklarstatik visar att antal bostadsaffärer, villa och bostadsrätter sammantaget, gått ner 12 % 2023 jämfört med 2022. Jämfört med 2021 är nedgången hela 25 %.

Se bifogad lisa på samtliga län och kommuner med minst 20 försäljningar under respektive år.

• Priserna har legat förvånansvärt stabilt under 2023. Mest påtagligt är rekordhögt utbud i kombination med rekordfå bostadsaffärer. Generellt har många av de som inte varit tvungna att flytta avvaktat på grund av stor osäkerhet kring ränta, inflation och utveckling på bostadsmarknaden. Men det finns geografiska skillnader och det är intressant att till exempel enskilda företag kan ha väldigt stor påverkan på hela regioner, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Västerbotten i topp, Gotland i botten – lokalt näringsliv påverkar
På två års sikt så har antal bostadsaffärer sjunkit mest i Gotlands län, med 34 %. Västerbotten är det län där antalet bostadsaffärer sjunkit minst, med 12 %. Jämför man antalet 2023 med 2022 så är nedgången störst i Kronobergs län, - 21 %, medan Västerbottens län även här har minst nedgång, - 5 %.

I Västerbotten har antal bostadsaffärer i Skellefteå (- 4 % sedan 2021) och kringliggande kommuner som Robertsfors (+ 5 %) och Lycksele (+ 21 %) inte alls sjunkit i samma utsträckning som rikssnittet. En tydlig anledning är etableringen av Northvolt.

• Skellefteå är sedan etableringen av batterifabriken inne i sin ”egna bubbla” vad gäller framtidstro, självförtroende, inflyttning, investeringar och inte minst efterfrågan på bostäder.  2022 ökade befolkningen med drygt 1000 invånare och 2023 var det drygt 2000. Vi har aldrig vuxit så mycket tidigare.  Följden blir att köpare finns, efterfrågan byggs upp och att säljarna kan få bostaden såld. Och säljtiderna är lägre än på många andra orter, säger Jan-Erik Lööf, mäklare och franchisetagare på fastighetsbyrån i Skellefteå.

I Kronoberg, det län där antalet affärer sjunkit mest mellan 2022 och 2023 finns det också en tydlig koppling till näringslivet. Älmhult är den kommun där antalet bostadsaffärer sjunkit mest på ett års sikt, - 38 %, där IKEA har stor påverkan.

• Under 2022 och 2023 har IKEA haft en stor omorganisation som har gjort att antal inflyttare till Älmhult i princip helt har avtagit. Orten är väldigt beroende av att IKEA rullar på som vanligt och när det inte gör det blir det en oro och ovisshet som även sprider sig utanför företagets väggar. Min förhoppning och tro är att det kommer att stabiliseras under 2024, säger, Johan Hesselstedt, mäklare och franchisetagare på fastighetsbyrån i Älmhult.

Stort tapp för nyproduktion och fjällstugor
Påtagligt under 2023 är också påverkan på nyproduktionsmarknaden med kraftigt sjunkande försäljning och många pausade projekt. Den kraftiga nedgången i antal bostadsaffärer på Gotland och i Kronobergs län som helhet kan bland annat kopplas till tappet i nyproduktion.

• Hos oss såldes det en hel del nyproducerade bostadsrätter under 2022 men det avtog hastigt under förra året då många större projekt pausades. Sedan har vi ju också, som i övriga landet, haft köpare och säljare som avvaktar för att se hur räntor och andra faktorer ska utvecklas, säger, Jonas Magnusson, mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån i Växjö.
  • Det som minskat markant på Gotland de senaste två åren är nyproduktion med mycket färre byggnadsprojekt jämfört med åren 2012 till 2021. Vi ser även att många spekulanter avvaktar bland annat på grund av att många föreningar står inför höjningar av avgifter. På Gotland är det vanligt att hyra ut istället för att sälja medan man inväntar en bättre marknad, säger Jenny Holgersson, mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån på Gotland.

På kommunnivå är Sälen-Malung den kommun där antal bostadsaffärer sjunkit mest, med 57 %, sedan 2021. Även Åre finns bland de kommuner som har ett stort tapp i antal bostadsaffärer sedan 2021 (- 47 %).

• Under pandemin och framförallt 2021, skulle alla ha ett fjällboende som man kunde jobba på distans ifrån. Med dagens ekonomi så har många valt att inte satsa på fjällboende och vi har tappat mer än hälften av våra spekulanter och köpare. De flesta säljarna har inte panik och säljer inte om de inte får det slutpris de vill ha, säger Anna Sjögren, mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån i Sälen/Malung.

Om siffrorna
Sammanställningen visar totala antalet försäljningar av villor och bostadsrätter på riks-, läns- och kommunnivå under 2023, 2022 och 2021, utifrån Svensk Mäklarstatistik. Kommuner med färre än 20 försäljningar under något år är borttagna. Svensk Mäklarstatistiks underlag består av över 95 % av de bostadsaffärer som sker via mäklare. Samtliga rikstäckande mäklarkedjor och den absoluta majoriteten av övriga rapporterar in alla bostadsaffärer till Svensk Mäklarstatistik.

Antal bostadsaffärer, bostadsrätter och villor, 2021, 2022 & 2023:

Område 2021 2022 2023 23 mot 22 23 mot 21
Jämtlands län 2 379 2 099 1 691 -19% -29%
Västerbottens län 3 791 3 523 3 331 -5% -12%
Norrbottens län 3 078 2 719 2 416 -11% -22%

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 550 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.