Spanien fortsätter lockar svenska bostadsköpare

Under 2013 har priserna på bostäder i Spanien gått ner drygt 8 procent. Det innebär också att den totala nedgången sedan 2007 nu är nästan 40 procent.  Och låga priser, varmt klimat och stark svensk valuta lockar allt fler svenskar att köpa bostad i Spanien. Preliminära siffror visar att svenska köp i Spanien ökar med hela 56 % under 2013. I helgen besöker många, som är intresserade av boende utomlands, utlandsmässan i Kista.

Kyla, mörker och snålblåst i Sverige… Då drömmer sig många bort till boende på varmare breddgrader, bland annat på helgens mässa i Kista om utlandsboende. Och Spanien håller ställningen som det mest populära landet. Men det är inte bara det varma klimatet som lockar. De låga priserna gör att fler och fler ser bostadsköp i Spanien som en möjlighet och investering.

Enligt värderingsföretaget TINSA har de spanska bostadspriserna sjunkit 8,3 % under 2013. Ackumulerat sedan 2007 är nedgången för riket 38,5 %, vilket motsvarar prisnivån i slutet av 2003. På vissa av de orter som är mest intressanta för svenskar har priserna sjunkit upp emot 50 % sedan peaken 2007. Kustmarknaderna med svenskt intresse:

Prisutveckling 12 mån/akumulerat sedan 2007

Costa Blanca                         -3,1 %     -40,2 %
Costa del Sol                         -7,8 %     -47,1 %
Mallorca                                 -2,3 %     -30,4 %
Kanarieöarna                         -3,5 %     -34,7 %
Barcelona/Costa Brava         -11,5 %    -49,1 %

Och de låga priserna gör att svenskar köper bostäder i Sverige som aldrig förr. Preliminära siffror från det spanska fastighetsregistret visar att efterfrågan från Sverige ökar med 56 % under 2013.

- För hela året fortsätter priserna att sjunka i hela Spanien. Vi ser dock att på marknader där utlänningar är starkast representerade, som Costa Blanca, Mallorca och Kanarieöarna, har prisnedgången stannat upp betydligt mer än rikssnittet. Och svenskarnas intresse för bostadsköp i Spanien är rekordstort. Låga priser tillsammans med stark valuta och stabil ekonomi i Sverige driver efterfrågan. Man får mycket för pengarna och många ser det även som en investering, säger Daniel Nilsson, regionchef för Fastighetsbyrån i Spanien.

Fastighetsbyråns verksamhet i Spanien fortsätter att växa. Under 2013 har företaget öppnat fem nya kontor och ökat antal försäljningar med 58 % och provisionsintäkter med 88 %, jämfört med 2012. Därmed drygar Fastighetsbyrån ut företagets ställning som den största svenska mäklaren i Spanien. För att fortsätta växa och ta tillvara på den starka efterfrågan från Skandinavien kommer Fastighetsbyrån öppna flera nya kontor under 2014.

- Vi tittar på flera orter i Spanien, bland annat Teneriffa och Costa Cálida, men även utanför Spanien där den svenska efterfrågan är betydande. Skandinaverna är andra största köpargrupp i Spanien i nuläget och vid sidan av svenskarna är den norska efterfrågan stor. Därför känns det motiverat att förstärka vår närvaro i Norge under 2014.

Fakta från Fastighetsbyrån för 2013:

• Av Fastighetsbyråns försäljning i Spanien under 2013 var 59 % lägenheter, 29 % radhus och 12 % villor.
  • 76 % var begagnade bostäder och 24 % nyproduktion.
  • 80 % av köparna var svenskar, 12 % norrmän, och resterande 13 % danskar, finnar, britter, spanjorer, belgare, tyskar, ungrare och holländare
  • Av svenska köpare kommer 41 % från Stockholms län, 21 % från Västra Götalands län, och 11 % från Malmö län. Resterande 27 % är väldigt spridda
  • Kundernas snittålder var 51,3 år.
  • Snittpriset var 202 000 €, och i snitt förhandlade köparna ner priset med 7,1 %, något mindre än under 2012.

Mer information om mässan om utlandsboende 1-2 februari:

Fastighetsbyrån i Spanien har kontor i Albir/Altea, Alicante, Barcelona, Fuengirola, Gran Canaria, Marbella, Nerja, Palma de Mallorca, samt Torrevieja.

Läs mer om Fastighetsbyrån i Spanien här:
www.fastighetsbyran.se/utland

För mer information: