Spanska bostadsmarknaden: Svenskar köper dyrast bostäder i Spanien

Nya siffror från spanska inskrivningsmyndigheten visar att bostadspriserna i landet är stillastående under tredje kvartalet och antalet bostadsaffärer sjunker med 7,8 procent jämfört med Q2. Antal bostadsköp av svenskar fortsätter att sjunka i Q3, med 17 procent jämfört med Q2. Statistik från det spanska notariesamfundet visar samtidigt att svenskar är den nationalitet som köper bostäder med de högsta kvadratmeterpriserna.

Enligt inskrivnings­myndig­heten Registradores nya rapport från den 13 november 2023 såldes 140 160 bostäder i Spanien under Q3 vilket är en minskning med 7,8 % jämfört med Q2 och 16,5 % jämfört med Q3 2022. Bostadspriserna är praktisk taget stillastående, - 0,3 %, under kvartalet jämfört med Q2. På ett års sikt har priserna stigit med 1,7 %.

• Just nu påverkas den spanska bostadsmarknaden en del av svårigheterna att bilda regering som skapat allmän osäkerhet. Bostadskonsumenterna är mer avvaktande än vanligt vilket avspeglas i minskningen i antal bostadsaffärer. Priserna hålls dock uppe av det låga utbudet, säger Martin Posch affärsområdeschef för Fastighetsbyrån Utland.

Fortsatt färre köp – av kräsna svenskar
Antalet köp av svenskar var 554 stycken under tredje kvartalet vilket är en minskning med 17 % jämfört med Q2 och hela 42 % jämfört med Q3 2022. Sverige ligger dock kvar på tolfte plats på listan över de största köparnationerna i Spanien.

Statistik från det spanska notariesamfundet visar även att svenskar är den nationalitet som köper bostäder med högst kvadratmeterpriser, över 3000 EUR per kvadratmeter. Danskar ligger på andra plats.

• Vi ser ett intresse från svenska spekulanter men de flesta väljer att avvakta med köp i dagsläget, utifrån framförallt kronkursen och höga räntor. Att svenska köpare betalar mest per kvadrat handlar inte om att de köper de mest exklusiva bostäderna. Däremot är svenskarna ofta vana vid en högre standard än många andra och håller en hög lägstanivå, säger Martin Posch, affärsområdeschef för Fastighetsbyrån Utland.

Källa: Collegio de Registradores & Consejo General del Notariado

För mer information:
Martin Posch, affärsområdeschef, Fastighetsbyrån Utland
Tel: +34 699 944 229
E-post: martin.posch@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Fastighetsbyrån är även Sveriges största mäklarföretag i Spanien och Portugal med huvudkontor i Alicante, 21 lokala kontor och cirka 100 medarbetare.