Svenskar prioriteter sol och bad på semestern

Att få sola och bada är det absolut viktigaste på semestern. Att ladda batterierna med sömn och vila smäller också högt för svenskarna, enligt en undersökning från Fastighetsbyrån. 3 av 5 svenskar drömmer även om ett eget fritidshus. Men det är inte alls självklart att det ska ligga i Sverige. Många vill ha sommarboende på varmare och solsäkrare breddgrader.

1000 svenskar mellan 20 och 65 år har svarat på undersökningen om semesterprioriteringar och fritidshus. På frågan ”Vad kommer du att prioritera under sommarsemestern 2014” kom sol och bad högts upp följt av sömn och vila. På en delad tredjeplats kom umgås med mina barn och uppleva nya saker/platser. Umgänge och fest, renovering av bostaden och spela golf kommer längre ner på listan.

I Stockholm prioriteras sömn och vila högre än i övriga landet. Utanför Stockholm är det däremot vanligare att man lägger sommarkrutet på renovering av bostaden/fritidshuset.

• Vi har en mycket stark urbanisering. Fler och fler flyttar till de kanske lite mer hektiska och tätbefolkade storstäderna. Och vi kan även se en trend att fler och fler familjer med barn bor centralt inne i stan. Därför känns det naturligt att många prioriterar lugnare aktiviteter som sol, bad och vila på semestern, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

I undersökningen ställdes även frågan ”Drömmer du om ett fritidshus i Sverige?”. 58 %, av de som inte äger ett fritidshus, svarade ja. På frågan ”Drömmer du om ett fritidshus utomlands?” svarade 52 % ja. Bland de med utlandsdrömmar var Spanien det överlägset mest intressanta landet och varmare och skönare klimat den överlägset vanligaste anledningen.

• Uppenbarligen är sol och bad viktigt för svenskarna. Och det är inte alltid den svenska sommaren levererar. Det varma och sköna klimatet i Spanien har alltid lockat. Men lägre bostadspriser, bättre flygförbindelser och en stark kronkurs gör att fler och fler inser att drömmen kan bli sann. Lägenheten med takterrass med utsikt över Medelhavet behöver inte längre vara mer avlägsen än röda stugan med vita knutar, säger Daniel Nilsson, regionchef på Fastighetsbyrån i Spanien.

Vad kommer du att prioritera på sommarsemestern 2014 (flera val möjliga)?

• Sol och bad 41 %

• Sömn och vila 36 %

• Umgås med mina barn 35 %

• Uppleva nya saker/platser 35 %

• Umgänge och fest 22 %

• Renovering av bostaden/fritidshuset 15 %

• Spela golf 15 %

• Annat 8 %

• Jag har ingen semester 7 %

Drömmer du om ett fritidshus i Sverige?

• Ja, ibland 48 %

• Ja, ofta 10 %

• Nej 42 %

Drömmer du om ett fritidshus utomlands?

• Ja, ibland 42 %

• Ja, ofta 10 %

• Nej 48 %

I vilket utländskt land vill du helst ha ett fritidshus – topp 5:

1. Spanien 34 %

2. Italien 12 %

3. Frankrike 11 %

4. Grekland 10 %

5. Kroatien, Thailand, USA 5 %

Vad lockar med fritidshus utomlands – topp 5:

1. Sol, värme 41 %

2. Mat/dryck 7 %

3. Kulturen 6 %

4. Människorna, miljön, närheten till Sverige 5 %

5. Kostnadsläget 3 %

Om undersökningen:
Mellan den 7:e och 14:e maj 2014 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en undersökning kring svenskarnas tankar kring fritidsboende. Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i en webbpanel. Målgruppen är svenskar i åldrarna 20-65 år. Totalt deltog 1000 personer i undersökningen. Resultatet presenteras på totalnivå. Där signifikanta skillnader förekommer presenteras även resultatet för för Stockholm vs övriga landet.

För mer information:
Daniel Nilsson, Regionchef Spanien
Tel: +34 617 343 846
E-post: daniel.nilsson@fastighetsbyran.se

Johan Vesterberg
, Presschef, Fastighetsbyrån

Läs mer om Fastighetsbyrån i Spanien här: www.fastighetsbyran.se/utland

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.