Sveriges första livestreamade bostadsvisning

I samband med sportlovsveckorna kan spekulanter runt om i Sverige för första gången gå på bostadsvisning i realtid, oavsett var någonstans de befinner sig. Som första mäklarkedja genomför Fastighetsbyrån i samarbete med Telenor en visning i Åre via livestreamingtjänsten Periscope.

Den livestreamade visningen i fjällen är ett steg mot att ge ännu fler spekulanter bra möjligheter att ta del av bostadsobjekt, även på distans. Under visningen har spekulanter möjlighet att ställa frågor och interagera med mäklaren i realtid, precis som under en vanlig bostadsvisning.

­­– Det finns flera tillfällen då avståndet är ett hinder för oss. Många drömmer om ett fritidshus men det är inte alltid enkelt att få spekulanter att åka många mil för att gå på visning här i Åre. På det här sättet möjliggör vi för fler spekulanter att få en mycket bättre bild av bostaden redan på distans. Sedan kan de enklare göra valet om att gå vidare med ett köp eller inte, säger Lena Sandström, ansvarig mäklare på Fastighetsbyrån Åre.

Visningen genomförs i ett första steg via Periscope. Förhoppningen är att livestreaming ska underlätta för spekulanterna och samtidigt ge ett mervärde för säljaren som når ut med sin bostad till fler potentiella köpare. Gensvaret får sedan avgöra i vilken omfattning livestreamade visningar kommer genomföras framöver.

– Vi vet att det är direkt avgörande att nå många spekulanter vid en bostadsförsäljning. Genom livestreaming kan många fler ta del av bostäder som inte ligger i närheten av deras eget permanentboende. När vi nu ser att både tekniken och användarbeteendet är så pass mogna tycker vi att tillfället är helt rätt för att testa den här typen av nya tjänster, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Den livestreamade visningen genomförs i samarbete med Telenor, som sedan drygt ett år tillbaka genomför en stor utbyggnad av mobilnätet i Sverige, framförallt med fokus på glesbygd.

– Streamingtjänsterna har nu på allvar vandrat ut ur hemmet och tagit plats i mobiltelefonen och det ställer förstås ännu högre krav på ett bra nät. Vi bygger ut och förbättrar nätet i hela Sverige. Men att livestreama Fastighetsbyråns visning sätter verkligen fokus på det som är riktigt intressant: att nätet kan förändra ditt liv genom att möjliggöra nya typer av upplevelser och tjänster, säger Patrik Nilsson, nätexpert på Telenor.

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån
Kontakt: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34, johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Aron Samuelsson, Presschef, Telenor
Kontakt: 08-41 01 00 40, press@telenor.se

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetar på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2015 förmedlade företaget cirka 48 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 93 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med 13 kontor i Spanien och 2 i Portugal.

Kort om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda.