Sverigevillan 2010 – all time high: KÖP 17 VILLOR I ÄLGARÅS FÖR PRISET AV EN I DANDERYD

Var får man mest för pengarna? Sverigevillan från Fastighetsbyrån visar vad en genomsnittsvilla kostar på olika orter runt om i hela Sverige. I Danderyd utanför Stockholm kostar Sverigevillan 6 miljoner kronor. För lika mycket får du drygt 17 exakt likadana villor i Älgarås, Töreboda. Efter ett år med prisuppgångar på de flesta orter ligger nu Sverigevillans rikssnitt på drygt 1,8 miljoner vilket är högre än någonsin tidigare.

Varje vår låter Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, sina mäklare bedöma värdet av en genomsnittsvilla på olika orter runt om i landet. Sverigevillan är byggd 1980, har fem rum och kök, är 140 kvm och har en tomt på 500 Kvm. Den är belägen strax utanför stadskärnan. Var i Sverige villan är placerad är högst avgörande för priset. VAD KOSTAR SVERIGEVILLAN PÅ DIN ORT? LÄNK TILL HELA LISTAN: http://www.fastighetsbyran.se/Pressrum/Prisstatistik/Sverigevillan2010/ Dyraste Sverigevillan ligger i Danderyd utanför Stockholm och kostar 6 miljoner kronor. Mest villa för pengarna får man i Älgarås, Töreboda, där Sverigevillan kostar 345.000 kronor. Rikssnittet för Sverigevillan 2009 ligger på 1.836.317 kronor. - 17 villor i Töreboda för samma peng som en likadan i Danderyd. Det är slående skillnader och man kan fundera över vilka som dragit vinstlotten. Hur stor del av sin disponibla inkomst man vill lägga på boendet är naturligtvis individuellt. Men när boendekostnaderna är betalda har man generellt betydligt mer över i plånboken på mindre orter jämfört med storstäderna. Och skillnaderna ökar*, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån. - Många trodde att 2009 skulle bli ett år med prisnedgångar och tröghet på bostadsmarknaden på grund av finanskrisen. Men det blev tvärt om. Det har varit högtryck och prisuppgångar. På många orter ligger nu priserna högre än någonsin tidigare. Många faktorer påverkar hur prisutvecklingen kommer se ut framöver men vi tror inte på några kraftiga ryck åt något håll, fortsätter Lars-Erik Nykvist. ORTER DÄR SVERIGEVILLAN ÄR DYRAST: 1. Danderyd 6.000.000 kr 2. Lidingö 5.800.000 kr 3. Bromma 5.500.000 kr 4. Mälarhöjden 5.500.000 kr 5. Saltsjöbaden 5.400.000 kr 6. Nacka 5.200.000 kr 7. Sollentuna - Edsviken 5.200.000 kr 8. Sollentruna - Landsnora/Sjöberg 4.800.000 kr 9. Nacka - Bo 4.600.000 kr 10. Älvsjö 4.500.000 kr ORTER MED BILLIGASTE SVERIGEVILLAN: 1. Töreboda - Älgarås 345.000 kr 2. Kramfors - Nyland 400.000 kr 3. Degerfors - Åtorp 400.000 kr 4. Degerfors - Svartå 450.000 kr 5. Eksjö - Mariannelund 450.000 kr 6. Hultsfred - Viserum 500.000 kr 7. Nybro - Orrefors 500.000 kr 8. Skinnskatteberg 500.000 kr 9. Töreboda - Moholm 500.000 kr 10. Västervik - Överum 500.000 kr *Se Swedbanks Boindex: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,83226,00.html KONTAKTA GÄRNA VÅRA MÄKLARE FÖR KOMMENTARER OM DERAS ORT: http://www.fastighetsbyran.se/Ovriga-sidor/Hitta-kontor/ FAKTA OM SVERIGEVILLAN: I mars varje år låter Fastighetsbyrån sina mäklare på kontoren runt om i Sverige göra en bedömning av vad en och samma villa skulle kosta om den låg på deras ort. Informationen nedan har legat till underlag för de cirka 240 mäklarkontoren runt om i Sverige. Vilka orter som värderas kan variera något år från år. Byggnadssätt - Betongplatta på mark. Trästomme av regelverk som utvändigt är klädd med träpanel. Träbjälklag. Taket belagt med betongpannor. Byggnadsår – 1980. Storlek - 140 kvm, 5 rum och kök, ingen källare. Tomt - 500 kvm. Läge - Strax utanför tätortskärnan. Entréplan - Rymlig entré med trapp till övre plan. 2 sovrum. WC/badrum. Vardagsrum med utgång till trädgård och uteplats. Kök med matplats. Grovkök med tvättmaskin och torkskåp samt separat utgång. Övre plan - Hall samt rymlig klädkammare. WC med dusch. Stort allrum med utgång till stor balkong. Sovrum. Vatten & avlopp - Kommunalt. Övriga byggnader - Fristående byggnad med kallgarage. Varmbonat förråd/hobbyrum. FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån Tel: 08-54 54 55 22, 070-607 08 06 E-post: larserik.nykvist@fastighetsbyran.se Johan Vesterberg, Pressansvarig, Fastighetsbyrån Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34 E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se GENREBILDER OCH BILDER PÅ KONTAKTPERSONERNA FINNS PÅ: http://www.fastighetsbyran.se/Pressrum/Bildarkiv/ Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1200 medarbetare fördelade på 240 kontor runt om i Sverige. Under 2009 förmedlade företaget cirka 34.000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 44 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.