Tips inför årets största visningshelg

Fjärde helgen i augusti är historiskt sett höstens, och ofta årets, största visningshelg och bostadsvisningarna som står som spön i backen. På söndag har Fastighetsbyrån drygt 1700 visningar runt om i landet, vilket är det högsta antalet en enskild dag sedan innan pandemin. Vad ska alla bostadsspekulanter tänka på i samband med visningen? Här är tipsen!

Fjärde helgen i augusti brukar vara årets största visningshelg. I år är inget undantag. På söndag den 25 augusti har Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, över 1700 visningar runt om i landet. Det är fler visningar än under någon annan enskild dag sedan innan pandemin.

• Sista veckan i augusti är alltid en av årets största visningshelger. Aktiviteten går normalt ner kraftigt på sommaren för att sedan komma igång snabbt i augusti. Det gäller även i år och vi har rekordmånga visningar på söndag. Utbudet är stort och spekulanterna har mycket att välja på, och en hel del att tänka på, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Osäker bostadsmarknad i höst
Under sommaren har aktiviteten på bostadsmarknaden varit relativt hög med många affärer för årstiden. Dock bröts trenden med stigande priser på bostadsrätter med en nedgång i juli. Hur bostadsmarknaden kommer att utvecklas under hösten påverkas av många faktorer och det gäller för spekulanter att hålla sig uppdaterade och pålästa.

• Just nu drar marknaden åt lite olika håll med ett väldigt stort utbud som dämpar och räntesänkningar som stimulerar. Hur marknaden är kan skilja mycket från vecka till vecka, område till område och från bostad till bostad. Det gäller för spekulanter att vara uppdaterade, pålästa och lite på hugget, fortsätter Johan Engström.

Fastighetsbyråns åtta tips inför visningen:

1. Se till att ha finansiering helt klar redan innan du börjar gå på visning. Ha ett aktuellt lånelöfte och undersök föreningens ekonomi noga om det är en bostadsrätt.
  2. Att gå på digitala live-visningar är ett bra sätt att göra en första sållning om du är intresserad av många bostäder. Du kan vara med oavsett var du befinner dig och spar mycket tid.
  3. Anmäl ditt intresse till mäklaren så fort som möjligt. Då undviker du att missa tåget om andra försöker köpa innan ordinarie visning.
  4. Sätt ett köptak men undvik att ha det på en större, jämn siffra. Sätt till exempel ditt tak på 3 025 000 kronor så har du möjlighet att vinna över de som stannar på 3 miljoner.
  5. Bli inte avskräckt av ful inredning och möblering. Men bli inte heller för hänförd av snygg styling. Försök att se potentialen och ta med dig hjälp om du har svårt att visualisera.
  6. Skriv ner vilka kriterier som är viktiga för dig och rangordna dem gärna. Glöm inte området. Passa på att ta en promenad i närområdet i samband med visningen.
  7. Gör research och var ordentligt på läst, till exempel kring prisnivån i området. Kolla prisstatistik, titta på slutpriser och prata med olika mäklare.
  8. Utnyttja mäklarens kunskap. Ställ frågor före, under eller efter visningen.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 550 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.