Vårkänslor - Säljare och köpare möts på stabil bostadsmarknad

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar att priserna på både bostadsrätter och villor i riket har stigit en procent i mars. På både tre och tolv månaders sikt är priserna praktiskt taget stillastående. Det är unikt att med så stabila priser under så lång period, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Senaste statistiken från Mäklarstatistik visar att priserna på både bostadsrätter och villor på riksnivå har stigit med 1 % den senaste månaden. Bostadsrättspriserna ligger helt still på både tre och tolv månader. Villapriserna har stigit med 1 % på tre månader och varit stillastående på tolv månader.

Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatisk.se

• Det är unikt att vi har så små prisjusteringar under så lång tid. Det kan fortfarande variera mycket från bostad till bostad men känslan är också att marknaden överlag stabiliserat sig. Amorteringskraven börjar sätta sig och vi har landat på en prisnivå som både säljare och köpare accepterar. Efter en lång period som präglats av avvaktande konsumenter ser vi under mars en större aktivitet och ökning i antal affärer än vi sett på länge. Det är lite vårkänslor på bostadsmarknaden, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.
  • Nu är våren på ingång och med det så börjar även villamarknaden vakna till ordentligt. När villautbudet ökar leder det även till ökad rörlighet och fler bostadsrättsfärsäljningar, fortsätter Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm – Småprisförändringar
De senaste siffrorna visar på väldigt små prisförändringar i Stockholmsområdet både för bostadsrätter och villor på en, tre och tolv månader.

• Marknaden är fortsatt jämn avseende snittpriser på bostadsrätter. Vi har under de senaste 10 åren inte haft en så lång period av stillastående priser vilket borde skapa trygghet för köpare och säljare.  Däremot märker vi att skillnaderna blir större mellan de bostäder som säljs fort och de som tar längre tid. Vi ser också att fler och fler väljer att sälja först. Utbudet är normalt för årstiden men många börjar förbereda sig för den kommande husmarknaden som de hoppas ska komma igång under påsk. Det brukar resultera i ett lite större utbud i maj och juni, säger Pia-Lotta Svensson, bostadsrättsmäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.
  • På villasidan ser vi ett ökat intresse. Eller snarare att de tidigare amorteringskraven nu har införlivats i marknaden och vi är tillbaka till en intressenivå som vi var vana vid att se tidigare. När det kommer olika typer av regleringar eller påverkansfaktorer är det naturligt att marknaden stannar upp och anpassar sig efter dessa. Nu känner vi att justeringarna är gjorda och marknaden är tillbaka till ett läge där köpare och säljare återigen finner varandra, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg – marknad i balans
Även i Göteborg är det små prisförändringar på en, tre och tolv månader.

• Marknaden i Göteborg rullar på med bra med folk på visningarna. Inget tyder på att räntan kommer förändras de närmsta åren så prisutvecklingen på bostadsmarknaden kommer sannolikt bli svagt uppåt framöver. Utbudet ligger på en normal nivå som troligtvis kommer öka något nu när våren kommer. Summa summarum är att det är en bostadsmarknad som är mer i balans än vad den varit på många år, säger Robert Laigar, mäklare på Fastighetsbyrån i Örgryte.

Malmö – Svag prisuppgång men avvaktande konsumenter
I Malmö-området så har priserna på både bostadsrätter och villor gått upp något den senaste månaden. Malmö sticker dock ut med högre prisökningar på tre och tolv månader än övriga regioner.

• Vi har fortsatt ganska lågt utbud, både på bostadsrätter och villa. Troligen kommer det öka något nu under vårkanten i och med att många vill fota när det är finare utemiljöer. På förstavisningar av villor har vi stort intresse och många visningsdeltagare. Bostäder som sticker ut säljs i vissa fall innan visning och annars blir det budgivning på det mesta, säger Maria Tillgren, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

E-post: par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

E-post: pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Robert Laigar, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Örgryte
E-post: robert.laigar@fastighetsbyran.se

Maria Tillgren, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö
E-post: maria.tillberg@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2018 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Fastighetsbyrån har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.