Vinnare och förlorare på fritidshusmarknaden

När våren kommer drar också försäljningen av fritidshus igång på allvar. På fem år har priserna på fritidshus stigit med 43 procent i Sverige. Men i vilka områden har priserna stigit mest respektive minst? Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, har tagit fram siffror som visar att fritidhusägare i Västernorrlands län är de största vinnarna. Minst prisökning har det varit i Kronobergs län. På kommunnivå kan fritidshusägare i Smedjebacken i Dalarna glädjas över en prisökning på hela 207 procent.

– Det är ganska stora skillnader mellan olika delar i landet. De län och kommuner som haft störst prisökning på fem år hade relativt låga snittpriser i utgångsläget. En tendens är alltså att billiga fritidshus haft störst prisökning, procentuellt sett. Vaxholm med överlägset högst snittpris är en av de få kommuner där priserna sjunkit, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

För att få en bild av hur prisökningen på fritidshus sett ut de senaste fem åren i olika regioner har Fastighetsbyrån bett Mäklarstatistik jämföra försäljningspriser på fritidshus under mars 2010 till februari 2011 med samma period 2005/2006. Snittökningen i landet ligger på 43 %. Västernorrlands län har haft den högsta prisökningen med 69 % medan fritidshusen i Kronobergs län har haft den minsta prisökningen med 8 %.

– Jämfört med marknaden för permanentboende, framförallt villor, så är fritidshusmarknaden mer stabil. Vid till exempel ekonomisk turbulens kan vi ana att vissa spekulanterna blir mer försiktiga med fritidshusinvesteringar. Glädjande nog märker vi också att det inte är många som har bråttom eller tvingas sälja sina semesterboenden, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Länssiffror – Västernorrland & Dalarna i topp, Kronoberg i botten

Vinnare, län Förlorare, län
Västernorrland, + 69 % Kronoberg, + 8 %
Dalarna, + 63 % Västmanland, + 23 %
Gävleborg, + 55 % Östergötland, + 35 %
Västra Götaland, + 54 % Halland, + 38 %
Kalmar, + 52 % Blekinge, + 38 %

Kommunsiffror – Smedjebacken vinnare, Motala förlorare

Vinnare, kommun Förlorare, kommun
Smedjebacken, + 207 % Motala, - 17 %
Laholm, + 176 % Vaxholm, - 11 %
Rättvik, + 136 % Enköping, - 10 %
Alingsås, + 133 % Kristinehamn, - 7 %
Storuman, + 131 % Örkelljunga, + 4 %

Beskrivning av siffrorna

Siffrorna är framtagna av Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla fritidshusförsäljningar gjorda mars 2005-februari 2011 med samma period 2010/2011. Det är den procentuella ökningen som redovisas. De kommuner som haft färre än 10 försäljningar under någon av perioderna är borrtagna. Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 70 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

SE BIFOGAD FIL MED ALLA KOMMUNERS SIFFROR (förutom kommuner med färre än 10 försäljningar under någon av perioderna).

Kontakta gärna något av Fastighetsbyråns kontor för kommentarer kring enskilda kommuners prisutveckling:

För mer information, kontakta gärna:

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Johan Vesterberg, Pressansvarig på Fastighetsbyrån

GENREBILDER OCH BILDER PÅ KONTAKTPERSONERNA FINNS PÅ:

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1300 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2010 förmedlade företaget cirka 37 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 51 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.