Vinnare och förlorare på fritidshusmarknaden: Gotland i toppen – Jönköping i botten

Våren närmar sig med stormsteg vilket också innebär att marknaden för fritidshus börjar tina. Statistik som Fastighetsbyrån har beställt visar att priserna på fritidshus i Sverige har ökat med 17 procent på fem år, men utvecklingen skiljer sig mycket från ort till ort. Största vinnarna finns på Gotland där priserna har gått upp med hela 70 procent. Fritidshus i Jönköpings län ligger i botten med en prisnedgång på 16 procent.

För att få en bild över hur prisutvecklingen har sett ut på fritidshus runt om i landet har Fastighetsbyrån bett Svensk Mäklarstatistik jämföra försäljningspriser på fritidshus från mars 2018 till februari 2019 med samma period 2013/2014. Snittökningen för riket ligger på 17 procent där medelpriset för ett fritidshus nu landar på 1,67 miljoner kronor.

Störst ökning hittar man i Gotlands län där priserna har ökat med hela 70 procent. Även Jämtlands län sticker ut med en prisuppgång på 58 procent på fem år och en uppgång på 92 procent i Åre. Men alla län har inte haft stigande priser. I Jönköpings län har fritidshuspriserna gått ner 16 procent på fem år och i Skåne län med 9 procent.

På kommunnivå står Bollnäs för den största prisökningen, där har priserna ökat med hela 147 procent på fem år. Kraftigast prisnedgång i landet har Jönköpings kommun haft med - 39 procent.

– Det är stora skillnader mellan olika län och kommuner men på riksnivå har fritidshus inte stigit lika mycket som permanentbostäder de senaste fem åren. Mer restriktiv utlåning och avmattning för villor och bostadsrätter gör också att färre har utrymme för fritidshusköp. Klassiska fritidshusområden som Gotland och Åre, med attraktiv nyproduktion, håller dock ställningarna med höga prisuppgångar, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Färre barnfamiljer har utrymme för fritidshusköp
Norrtälje är den kommun där det säljs överlägset flest fritidshus i landet, 490 stycken de senaste 12 månaderna. Här har priserna ökat med 45 procent på fem år och snittpriset ligger nu på drygt 1,9 miljoner kronor.

– Fritidshusmarknaden är lite svårbedömd just nu. Hög standard och sjönära lägen är fortsatt mest attraktivt. Köparna är bekväma och vill ha året-runt-standard, utrymme för gäster och ofta en viss stil och design. Och trenden att omvandla fritidshus till permanentboende håller i sig, säger Lasse Tapper, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån i Norrtälje och fortsätter:

– En effekt av avmattningen på bostadsmarknaden generellt är att färre barnfamiljer går på visningarna. Övervärden på permanentbostäder har blivit mindre och återigen är den äldre generationen mest köpstark.

Länssiffror – Gotland i toppen – Jönköping i botten

1. Storuman +75%
Härryda, Svenljunga &Halmstad –20%

Beskrivning av siffrorna
Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla fritidshusförsäljningar gjorda mars 2013 – februari 2014 med samma period 2018/2019. Det är den procentuella ökningen som redovisas. De kommuner som har minst 10 försäljningar under någon av perioderna är redovisade. Svensk Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 90 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

SE BIFOGAD FIL MED ALLA KOMMUNERS SIFFROR (förutom kommuner med färre än 10 försäljningar under någon av perioderna).

Johan Engström, VD, Fastighetsbyrån

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Om Fastighetsbyrån:
Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2018 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Fastighetsbyrån har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.