Fastighetsloggen introducerar Risk & Miljö 2.0: En ny nivå av riskhantering och hållbarhetsanalyser

Report this content

Stockholm, 3 juni 2024 – Idag introducerar Fastighetsloggen Risk & Miljö 2.0, en uppdatering som erbjuder en helt ny nivå för hantering, bevakning, rapportering och förståelse av risker på en fastighet eller inom ett fastighetsbestånd. Den nya versionen inkluderar rapporter, data och kartor som underlättar arbetet med EU-taxonomin, CSRD, SFDR och andra klimatanalyser. Aktivera bevakningar som skickar notiser vid ändrade förhållanden, energideklarationer, riskbedömningar av kommersiella hyresgäster och uppdaterade miljöcertifieringar.

Genom integration med fastighetens CRM kan användare arbeta metodiskt med risk- och klimatarbete av fastigheter samt dela aktuell information inom organisationen. All relevant data är samlad på ett ställe, vilket säkerställer att den senaste informationen alltid är tillgänglig.

Funktioner i Risk & Miljö 2.0 inkluderar:

• Sociala faktorer: Analyser av Polisens utsatta områden samt demografiska trender som konkurser, flyttmönster och befolkningstrender som påverkar vakanser.
  • Miljörisker i närområdet: Information om skyddade områden, EBH-föroreningar, lämningar, vattenföroreningar, grundvatten, Natura-2000 och andra faktorer som påverkar ansvar och utvecklingsmöjligheter.
  • Klimat & geologiska förutsättningar: Klimatdata enligt RCP 4.5 och 8.5 scenarier, bedömningar av risker såsom översvämningar, skyfall, ras och skred.
  • Finansiella risker: Riskbedömningar av kommersiella hyresgäster och beräkningar av normhyrestrender på fastighetsnivå.

"Vi är oerhört glada att kunna introducera Risk & Miljö 2.0. För över ett år sedan började vi visualisera miljö- och klimatrisker som inte var synliga på andra plattformar. Nu tar vi detta till en helt ny nivå med version 2.0. Vårt mål har alltid varit att skapa transparens och effektivitet genom bästa möjliga data. Att nu kunna ta fram och exportera den information som krävs för hållbarhetsrapporter med ett knapptryck kommer underlätta livet för många av våra kunder, stora som små," säger Martin Tannerfors, VD och medgrundare av Fastighetsloggen.

Under juni månad kommer ramverket att rullas ut gradvis för att bättre stödja våra kunder i att uppfylla de nya kraven som branschen nu står inför.

Om du är nyfiken på att lära dig mer om riskhantering och hållbarhetsanalyser på en ny nivå, vänligen kontakta oss för att boka en demo.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin Tannerfors, VD, Fastighetsloggen

E-post: martin@fastighetsloggen.se

Om Fastighetsloggen

Fastighetsloggen är en ledande plattform som hjälper fastighetsägare och aktörer inom fastighetsbranschen att hantera risker och möjligheter effektivt. Vår SaaS-lösning täcker fastigets- och marknadsdata, hyresinformation, heltäckande riskhantering och hållbarhetsanalyser och används av kommuner, fastighetsbolag, transaktionsrådgivare, byggbolag och hållbarhetskonsulter. Med över 150 kunder levererar vi säker och aktuell information lagrad på certifierade svenska servrar. Plattformen ger översikt över fastigheter, hyresgäster och ägarstrukturer, samt verktyg för att utforska nya fastigheter. Ett innovativt CRM stödjer systematisk hantering av fastighetsbestånd, transaktioner, miljöarbete och compliance.

Citat

Vi är oerhört glada att kunna introducera Risk & Miljö 2.0. För över ett år sedan började vi visualisera miljö- och klimatrisker som inte var synliga på andra plattformar. Nu tar vi detta till en helt ny nivå med version 2.0. Vårt mål har alltid varit att skapa transparens och effektivitet genom bästa möjliga data. Att nu kunna ta fram och exportera den information som krävs för hållbarhetsrapporter med ett knapptryck kommer underlätta livet för många av våra kunder, stora som små.
Martin Tannerfors, VD, Fastighetsloggen