Kommentar: ”Siffrorna säger inget om våren”

I dag presenterade Svensk Mäklarstatistik färska siffror om bostadsmarknaden. Den senaste månaden har bostadsrättspriserna sjunkit med -3% och villapriserna med -1%. Fastighetsmäklarförbundets vd, Carolina Stegman, kommenterar siffrorna.

– Den senaste tiden har det handlat mycket om prisnedgångar på bostadsmarknaden. Men dagens statistik säger ingenting om prisnivåerna till våren. Bostadsköp är för det mesta behovsstyrt och människor kommer att fortsätta flytta hemifrån, flytta ihop eller flytta isär.

– Som konsument köper och säljer man i de flesta fall på samma marknad. Därför ska man inte känna sig orolig om man står i bostadsbytartankar. Det handlar snarare om att planera sina behov och ta långsiktiga beslut.

Tidigare i veckan presenterades det senaste resultatet från den Mäklarpanel som genomförs av Valueguard i samarbete med Fastighetsmäklarförbundet. Den visar att det fortsatt är fler mäklare som tror på prisnedgång de kommande tre månaderna än de som tror på prisuppgång.

– Dagens siffror stämmer väl överens med vad mäklarna har förutspått under hösten i Mäklarpanelen. Kåren besitter expertkunskaper om marknaden, som är relevanta att ta hänsyn till. Som konsument bör man därför använda mäklaren som bollplank kring sina köp- eller säljplaner, säger Carolina Stegman.

Dagens statistik säger ingenting om våren. Bostadsköp är för det mesta behovsstyrt och människor kommer att fortsätta flytta hemifrån, flytta ihop eller flytta isär.
Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet