Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Små prisrörelser för både bostadsrätter och villor

Report this content

Både bostadsrätts- och villapriserna i riket har stått stilla senaste månaden. På tre månader har bostadsrättspriserna ökat med +3 % medan villapriserna har stått stilla. Det visar senaste siffrorna från Svensk Mäklarstatistik.

Medan bostadsrättspriserna har stått stilla senaste månaden i riket, Centrala Stockholm, Stor-Göteborg och Centrala Malmö har det ökat med +1 % i Stor-Stockholm, minskat med -1 % i Centrala Göteborg och med -2 % i Stor-Malmö. Villapriserna i riket är stillastående både på en och tre månader. Stor-Stockholm avviker något med -1 % senaste månaden och -7 % på 12 månader medan Stor-Malmö ökat något med +1 % på både 3 och 12 månader.

- Det har gjorts många affärer i oktober. Det har varit fler spekulanter på visningarna och snabbare till avslut, framför allt på bostadsrätter, men även för villor. Bostadsrättspriserna har återhämtat sig under en tid för att nu kanske plana ut igen. Det är inga stora prissvängningar och det ser jag som positivt och stabilt. Vi har fortsatt ett stort utbud av bostäder som påverkar marknaden. Återstår att se hur veckorna innan jul faller ut både avseende rörlighet och prisutveckling, säger Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet.

För ytterligare information  var vänlig kontakta:
Carolina Stegman, VD
Tfn. 076-018 18 68
Mail: carolina.stegman@fmf.se

För mer utförlig statistik gå in på http://www.maklarstatistik.se/.

Carolina Stegman
carolina.stegman@fmf.se
Fastighetsmäklarförbundet (FMF) är en politiskt obunden branschorganisation för cirka 1000 av landets fastighetsmäklare. FMF bildades för drygt 60 år sedan och har en medlemskår från Ystad i söder till Haparanda i norr. Genom att arbeta inom fyra kärnområden vill vi se till att våra medlemmar är rätt rustade för att möta köpare och säljare på bästa tänkbara sätt. FMFs kärnområden är service, ekonomi, kvalitet och opinion.