Delårsrapport Fast Partner AB

Fast Partner AB (publ), org nr 556230-7867, får härmed avge delårsrapport för perioden 1 januari - 30 september 2000. VERKSAMHETEN Fast Partner äger och förvaltar fastigheter med koncentration framför allt till Stockholmsområdet. Göteborg och Gävle är andra prioriterade orter. Med undantag av fem fastigheter i Norge innehåller beståndet enbart svenska fastigheter. Uthyrningsbar yta är c:a 532.000 kvm. Andelen kommersiella fastigheter utgör 73 % av beståndet och resterande 27 % utgörs av bostäder. I slutet på februari månad beslutade styrelsen att utvidga Fast Partners verksamhet genom att förvärva aktieposter i 10 bolag verksamma inom IT- internetbranschen, samt medicinsk teknik. Samtidigt förvärvades andelar i det italienska modeföretaget Alberto Biani, hotellfastighetsbolaget Svenska Stadshotell AB samt Svensk Vodka AB. RESULTAT Fast Partner redovisar ett rörelseresultat på 151,5 (128,2) MSEK. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick för perioden till 15,5(-6,1) MSEK. I resultatet ingår avskrivningar på byggnader med 22,1(23,3) MSEK. Jämförelsestörande poster avser överskottsmedel från SPP om 7,0 MSEK FASTIGHETSRÖRELSEN Hyresintäkterna för perioden uppgick till 257,1 (263,6) MSEK. Nedan följer en jämförelse mellan de senaste fem kvartalen. Resultatutveckling per kvartal 2000 2000 kv 2 2000 1999 1999 kv 3 kv 1 kv 4 kv 3 Hyresintäkter 83,1 86,3 87,7 90,0 87,2 Fastighetskostnader -30,4 -31,7 -36,2 -35,6 -29,6 Driftnetto 52,7 54,6 51,5 54,4 57,6 Avskrivningar -7,4 -7,3 -7,4 -7,3 -7,7 Central administration -3,2 -4,3 -3,0 -4,1 -3,5 Resultat vid försäljning 7,8 7,1 0,1 -13,1 Återbäring SPP 7,0 Rörelseresultat 49,9 57,1 41,2 29,9 46,4 Finansiella poster -44,4 -44,5 -44,0 -40,2 -44,1 Resultat efter finansiella poster 5,5 12,6 -2,8 -10,3 2,3 UTHYRNINGAR AV VAKANTA YTOR Under perioden har nya avtal med ett årsvärde på drygt 24 MSEK tecknats, varav 3,5 MSEK sedan förra rapporttillfället. PROJEKTFASTIGHETER "FOLKANHUSET" VID ÖSTERMALMSTORG Planerna för denna fastighet är rivning och nybyggnad av ett hotell helt inriktat på de krav som hotellgäster med anknytning till IT-, internet- och mediabranscherna kan ha. I anslutning till hotellet kommer att byggas ett antal exklusiva butiker. Detta projekt har alla förutsättningar att skapa ett mer levande Östermalmstorg och bli en naturlig träffpunkt för både boende, turister och affärsfolk. En ambition är att den särskilda kultur och tradition som finns runt torget ej ska påverkas negativt. Fast Partner och PEAB äger 50% var av fastigheten. En förutsättning för projektets genomförande är en planändring. Arbetet med denna planändring beräknas starta under november månad i år. VÄSTBERGA Projekteringsarbetet för Sandvik Coromants nya forskningsanläggning har inletts. Byggstart är planerad till halvårsskiftet 2001. Om- och tillbyggnationen kommer att omfatta c:a 12.000 kvm. Detta är första etappen i förädlingen av de fastigheter i Västberga som planeras tillsammans med Sandvik. MÄRSTA CENTRUM Fast Partner har med JM Bygg och CentrumUtveckling AB träffat samarbetsavtal om förnyelse och expansion av Märsta Centrum. Även i detta ärende pågår arbete med planändring, främst avseende JM:s planerade tre fastigheter för bostadsrätter. För den kommersiella delen pågår förhandlingar med attraktiva hyresgäster. FÖRSÄLJNINGAR Fast Partner har sålt fyra fastigheter i Linköping för 88 MSEK, en fastighet i Gävle för 8,5 MSEK och en i Göteborg för 180 MSEK. Den sammanlagda reavinsten för försäljningarna uppgår till 15 MSEK. INVESTERINGAR Som ett led i Märsta Centrums omdaning förvärvades i april tomträtten till Märsta 1:192 för 10,1 MSEK. Byggnaden utgör den mest centrala delen av centrumet med en säljyta om 3.500 kvm. Under året har även en mindre fastighet i Strängnäs förvärvats. Bokfört värde vid årets ingång 3516,5 Förvärv 13,7 Aktiverade byggkostnader 14,0 Förändring i pågående arbete 12,2 Försäljningar -256,0 Avskrivningar enligt plan -22,1 Omräkning 0,8 Bokfört värde vid periodens utgång 3279,1 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/02/20001102BIT00930/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/02/20001102BIT00930/bit0002.pdf Hela rapporten