Folkan byggs om till hotell

Folkan byggs om till hotell Stadsbyggnadsnämnden i Stockholm har beslutat att påbörja planarbetet i kvarteret Krejaren 2 vid Östermalmstorg. Fastigheten som bl a inrymmer Folkanteatern ska förvandlas till ett hotell med drygt 180 rum, butiker och garage omfattande sammanlagt ca 15 000 kvm. FastPartner AB och PEAB AB äger hälften vardera av det bolag som är ägare till fastigheten. Nämnden är positiv till projektet och anser att det är viktigt att den nya fasaden uttrycker att huset tidigare innehållit en teater. Nämnden betonar också vikten av att Östermalmstorg fortsätter att vara ett levande torg och att hotellet inte får begränsa torghandeln. Detta ligger helt i linje med FastPartners intentioner. FastPartners VD Sven-Olof Johansson säger; " Detta är ett mycket glädjande besked från kommunen och jag ser fram emot det fortsatta arbetet med att tillföra Stockholm ett hotell på internationell toppnivå. De erfarenheter vi fick genom att vara med om att utveckla Stallmästaregården, i den känsliga miljön i Hagaparken, kommer nu väl till pass. Detta hotell har nyligen utsetts till Sveriges bästa hotell av Dagens Industri. Att hälftenägaren PEAB med sin erfarenhet ska bygga hotellet utgör en garanti för en förstklassig produkt". Stockholm den 23 februari 2001 FastPartner AB Sven-Olof Johansson Eventuella frågor besvaras av Sven-Olof Johansson tel 08- 4023465 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00850/bit0001.pdf