Pressmeddelande den 20 september 2000 från Fast Partner AB (publ).

PRESSMEDDELANDE DEN 20 SEPTEMBER 2000 FRÅN FAST PARTNER AB (publ). (tidigare Fastighetspartner NF AB) Fastigheten Masthugget 5:11 i centrala Göteborg har sålts till en i fastigheten bildad bostadsrättsförening. Fastigheten omfattar 239 lägenheter jämte lokaler. Den erhållna köpeskillingen uppgår till 180 mkr motsvarande ett pris per kvm på 10 800 kronor. Reavinsten uppgår till 10 mkr. Försäljningen får ses som ett led i den tidigare antagna strategin att sälja lågförräntande fastigheter. Fast Partner äger de intilliggande fastigheterna Masthugget 6:18 och Masthugget 6:19 med tillsammans 304 lägenheter och ett antal lokaler. Intresse finns från hyresgäster och Fast Partner att omvandla även dessa lägenheter till bostadsrätter. Förhandlingar kommer att påbörjas inom kort. 32 % i Svenska Stadshotell AB som Fast Partner förvärvade i april av sitt moderbolag Compactor Fastigheter AB har sålts för 12 mkr innebärande en reavinst på 2 mkr dvs en förräntning på insatt kapital på 20 % på mindre än fem månader. Fast Partner har beslutat att öka aktiekapitalet med 8 mkr genom utgivande av 800 000 nya aktier mot apport av 150 aktier i V2H Supercast AB. Med frångående av aktieägarnas företrädesrätt tillkommer rätt att teckna samtliga nya aktier Bataurus B.V. mot tillskjutande av de 150 aktierna motsvarar 15 % av V2Hs samtliga aktier. V2Hs affärsidé är att direkt till konsument via internet kunna erbjuda videofilmer. Genom träffade avtal med bl a Warner Bros, Egmont och HearstEntertainment har V2H fått tillgång till mer än 25 000 filmtitlar. Vidare har distributionsavtal träffats med Telia, Utfors och Scandinavian On Line. Fast Partner har för 8 mkr förvärvat 30 % av Litium Affärskommunikation AB. Bolagets affärsinriktning är internetbaserad affärskommunikation med fokus på den s.k. B2Bmarknaden. Bolaget har sedan starten för två år sedan levererat skräddarsydda internetbaserade kommunikationslösningar bl.a. till glasögontillverkaren Skaga, mässbolaget Elmia, Charkdelikatesser och Pastejköket. Fast Partner äger 50 % av Fastighets AB Stallmästaregården. Detta bolag äger i sin tur fastigheten på vilken det välkända värdshuset och det nybyggda hotellet ligger. Hotellet som invigdes i början på september har 49 rum med ytterliggare 20 rum färdigställda till våren 2001 har mottagits mycket väl på marknaden med en mer än 90- procentig beläggning. Fast Partners bokförda värde för detta engagemang är 5,5 mkr att jämföras med det beräknade marknadsvärdet på Fast Partners ägarandel som uppgår till 50 mkr. Eventuella frågor med anledning av detta pressmeddelande besvaras av Sven-Olof Johansson tel. 08-4023460 eller direkt 4023465. Stockholm den 20 september 2000 Fast Partner AB (publ) Box 314 101 26 Stockholm ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT01020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT01020/bit0002.pdf