Branschen ett föredöme

Vad krävs för att uppnå jämställd representation i våra bolag? Det var ett ämne som diskuterades vid ett seminarium i Almedalen.

Enligt Ulf Nyqvist, ordförande i Fastigo och vd på Botkyrkabyggen måste man aktivt arbeta med frågorna.

- Det handlar om att sätta mål och tänka på hur man rekryterar och våga tänka nytt. Det krävs att ledningen brinner för frågorna och tycker att det är viktigt”

Många på vita listan

Fastighetsbranschen är idag ett föredöme när det gäller jämställdhet i de börsnoterade bolagens ledningsgrupper. Sex av 27 bolag på AllBrights vita lista är fastighetsbolag. AllBright är en stiftelse som arbetar för fler kvinnor på ledande positioner och mer diversifierade ledningsgrupper och styrelser.

- I dagens takt kommer man inte att få uppleva en jämställd karriär om man är 17 år eller äldre, säger Amanda Lundeteg, AllBrights vd. Hon uppmanar också alla företag att rikta blickarna inåt och granska sig själva.

- Även i valberedningarna är jämställdheten urusel. Företag och valberedning ar tenderar att lägga ansvaret på varandra när det gäller frågan om varför det inte tillsätts fler kvinnor. Jag skulle önska att man riktar blickarna inåt och granskar sig själva.

Homogena arbetsgrupper

Fastigo som undersökt jämställdheten i hela fastighetsbranschen och inte bara i de börsnoterade bolagen kan också konstatera att jämställdheten ökar och att andelen kvinnor på ledande poster ökar.

20% av företagen i fastighetsbranschen har idag en kvinnlig vd och lika många har en kvinnlig styrelseordförande. I ledningsgrupperna och bland chefer med personalansvar uppgår andelen kvinnor till 38%. Men många pekar också på att de, trots hyfsad jämställdhet sett till hela företaget, har helt homogena arbetsgrupper med exempelvis enbart kvinnliga administratörer och manliga tekniker.